Del : SMS

Kobe-kød til halv pris

En dansk kvægavler vil forsøge at producere det dyre, møre Kobe- kød herhjemme. Får han succes med projektet kan kødelskerne glæde sig – det danske produkt vil kun koste det halve af Kobe-kødet i dag, der koster mere end 1.000 kr. kiloet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er kvægavler Jørn Steenstrup, der ifølge Jyllands-Posten vil krydse Kobe-kødet i den australske udgave, der hedder Wagyu, med sit eget Herefordkvæg. Planen er, at det første danske Kobe-kød skal være i butikkerne i starten af 2011.

I dag importeres Kobe-kødet til Europa fra Australien, hvor Kobe-køerne er krydset med Angus-racen og kaldes Wagyu. Oprindeligt stammer kødet fra en japansk race, og det er berømt, ikke blot for sin mørhed og smagfuldhed, men også fordi de myteomspundme Kobe-køer efter sigende bliver masseret, lytter til blid musik i stalden eller drikker øl og spiser chokolade.

Den slags luksus skal de danske Kobe-køer, som bliver en blanding af Hereford-avlskvæg og den australske Wagyu-race, dog ikke vente. Kvægavler Jørn Steenstrup siger til Jyllands-Posten at han – ligsom australierne – ikke regner med at forkæle køerne. Til gengæld satser han på at kunne sælge kødet til halv pris af den kendte.

Prisen på Kobe-kød svinger i dag fra 1.285 kr. for en 500 gram bøf på Hereford Beefstouw-restauranterne over ca. 1.800 kr. pr. kilo fersk velhængt højreb hos slagteren, ned til 1.000 kr. kiloet hos Coop-forretningernes nettorv, der foreløbig har taget Wagyu-kød på sortimentet i frossen tilstand. Også landets 220 SuperBest-supermarkeder er for nyligt meldt interesserede i at begynde et salg.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere