Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Klimamærket brød til danskerne

Brød
Danske forbrugere kan fremover se, hvor meget CO2 deres brød fra Schulstad og Hatting har udledt. Foto:

Som den første fødevareproducent i Danmark vil Lantmännen Unibake nu oplyse om præcise CO2-udslip for produkterne. Dermed skal danskerne hjælpes til at vælge det mest klimavenlige brød og mel.

Danske forbrugere kan snart gå på nettet og få præcist svar på, hvor mange gram CO2 en pose flutes eller et rugbrød har udledt i produktionen.

Den største producent af frossent brød og bake-off i Norden, Lantmännen Unibake, der blandt andet står bag Hatting og Schulstad, tilbyder nu forbrugerne at gå på selskabets hjemmeside og se præcist, hvor meget CO2 det har udledt at producere, transportere og fryse et brød fra selskabet.

I dag er der ingen danske fødevareproducenter, der CO2-mærker deres produkter, blandt andet fordi producenterne mener, at det er for teknisk vanskeligt og uoverskueligt for forbrugerne. Den forklaring køber man dog ikke hos Unibake:

”Som fødevareproducenter lever vi af at vise ansvarlighed og af at tage kæden fra jord til bord alvorligt. Derfor er det også naturligt for os nu at være åbne om, hvor meget CO2 vores produkter udleder. Ja, det er en kompliceret proces at beregne, men vi mener det er helt nødvendigt,” siger Bent Pultz Larsen, adm. direktør i Lantmännen Unibake Danmark.

Krav fra England og USA


Unibake lancerer dog ikke udelukkende deres nye klimamærke som en service til forbrugerne. Selskabet sælger en stor del af dets produkter til kæder og detailhandlen, og herfra oplever Unibake tiltagene krav om klimaredegørelser.

”En detailkæde som britiske Tesco stiller strenge klimakrav, og en kæde som amerikanske Starbucks er på vej med krav også. Derfor er det helt nødvendigt for os, at vi har et klart svar på, hvad vores produkter udleder af CO2, hvis vi vil fortsætte med at være konkurrencedygtige,” siger Bent Pultz Larsen.

Lantmännen Unibake forventer at være klar med de første CO2-beregninger om cirka 14 dage, hvorefter de vil blive offentliggjort på selskabets hjemmeside. Allerede nu kan selskabet dog afsløre, at et almindeligt frossent flute udleder samlet 1,5 gram CO2, når det bliver serveret opvarmet hos forbrugeren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen