Del : SMS
Berlingske Business

Kinesernes smag for svin giver høje priser

Flæskestegen bliver snart dyrere, fordi kineserne har fået smag for svin og er villige til at betale godt.

Artiklen fortsætter under annoncen
I takt med, at den kinesiske middelklasse vokser sig større og rigere, efterspørger Kina større og større mængder af svinekød - og det kommer blandt andet fra Danmark.

I det første halve år af 2010 eksporterede Danmark ifølge en opgørelse fra Landbrug & Fødevarer 72.851 tons svinekød til Kina, og i det første halve år af 2011 var det tal steget til 91.313 tons.

Hvis Danmark havde to millioner grisehoveder mere, kunne man sagtens afsætte dem til kineserne, lyder vurderingen fra underdirektør i fødevarevirksomheden Danish Crown, Søren Tinggard, der betegner kinesernes trang til svin som umættelig.

Umiddelbart er det en god nyhed for alle de danske svineproducenter. Speciel fordi kineserne er villige til at give en højere pris for de danske svin, end de kan sælges for i Europa. Svineproducenterne får cirka 15 øre mere per kilo kød, når de sælger til Kina.

Men for danskerne kan kinesernes smag for svin komme til at betyde, at flæskestegen bliver dyrere, fordi de høje kinesiske priser trækker de europæiske priser med op. Siden sommer er priserne på svinekød i Kina steget med 30-40 procent.

- I første omgang vil forbrugerne ikke mærke noget, da kineserne typisk efterspørger andre dele af grisen end danske forbrugere, siger Søren Tinggard.

- Men den øgede rigdom betyder, at kineserne i stigende grad vil have de samme udskæringer som europæerne, og så presses prisen op i Europa. En situation, der meget hurtigt kan blive aktuel.

Grisehoveder- og ører har traditionelt set været i høj kurs i Kina, men ifølge Danish Crown har kineserne de seneste måneder også købt spareribs og brystflæsk, som også er populære udskæringer hos europæerne.

/ritzau/

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere