Del : SMS

Kineserne skal lære at spise dansk ost

Kinaost_Business
For to år siden var den daværende kinesiske præsident Hu Jintao i Danmark - i de kommende dage er dronning Margrethe og prins Henrik for anden gang på statsbesøg i Kina. Foto:

Prins Henrik indvier Arlas nye innovationscenter i Beijing, der skal udvikle oste til de kinesiske forbrugere.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det bliver hverken i dag eller i morgen, at kineserne kaster sig over dansk ost. Men Arla Foods vil lære kineserne at spise ost. Det kan f.eks. være ost, der smager af jordbær eller banan.

Med dronning Margrethe i spidsen indleder 161 virksomheder torsdag det hidtil største danske eksportfremstød i Kina. Arlas topchef Peder Tuborgh er med i erhvervsdelegationen. Med et nyt innovationscenter i Beijing vil Arla udvikle oste og mejeriprodukter, der er specielt designet til det kinesiske marked. Det danske stormejeri håber f.eks. at kunne udvikle et osteprodukt, der kan understøtte Arlas ventede eksporteventyr i Kina.

»Det handler om at udvikle det næste blockbuster produkt til den kinesiske mejerikøler. Vi starter med at fokusere på ost. Missionen er at skabe de helt rigtige osteprodukter, der får kineserne til at elske ost i forskellige sammenhænge, hvor man ikke før har været vant til at spise ost. Men det skal ske på en måde, der respekterer og bidrager til madkulturen i Kina, og derfor placerer vi centret i Beijing,« siger Frede Juulsen, Senior Vice President med ansvar for Arlas kinesiske forretning.

24BUSDronning-Margrethe-i-K.jpg

På lørdag indvier Prins Henrik i Beijing officielt det nye innovationscenter med navnet »China-Denmark Milk Technology Cooperation Centre«. Her skal Arla arbejde sammen med Kinas største mejeriselskab Mengniu Dairy Group for at styrke den kinesiske mejeriindustri, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontrolleret mælkeproduktion på gårdene. Det sker med udgangspunkt i Arlas skandinaviske kvalitetsprogram Arlagården.

Arla investerer i første omgang ca. 10 mio. kr. i etablering af det nye innovationscenter i Beijing. Det bliver en del af Arlas globale strategiske innovationsarbejde og kommer til at høre under det nye globale innovationscenter i Agro Food Park, som Arla for tiden opfører.

kina5

Arlas eksport til Kina lå sidste år på omkring én milliard kr. Målet er, at den skal stige til 3,5 milliarder kr. i 2017. Det er hovedsageligt mælkepulver fra Arlas europæiske fabrikker, der i dag trækker salget i Kina. Hertil kommer langtidsholdbar mælk. Salget af ost er yderst beskedent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere