Del : SMS
Berlingske Business

Kineserne hapser Lillebror

pix-aRLA
Peder Tuborgh direktør for ARLA Foto:

Arlas koncernchef Peder Tuborgh nåede sit ambitiøse mål om en omsætning på 75 mia. kr. to år tidligere, end beregnet. Nu skal virksomheden rette fokus mod verdens nye, købestærke middelklasse..

Artiklen fortsætter under annoncen

Med en omsætningsforbedring på 30 mia. kr. på få år, kunne man tro, at Arlas koncernchef Peder Tuborgh trængte til et pusterum. Men sådan spiller det ikke i landbruget, hvor ejerne - 12.300 mælkeproducenter - ikke falder i svime over, at omsætningen runder 75 mia. kr. og opfylder strategiplanen to år før beregnet.

Producenterne er ramt af krisen og har problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Den eneste måde at få dem til ikke at hænge med mulen er at sætte højere krav og forventninger til ledelsen. Derfor tørner Arla nu ud mod større mål, nemlig hele verdens nye og købestærke middelklasse.

"Det vigtigste i vores nye strategiplan er, at vi nu for alvor satser på verdens vækstmarkeder. Den gamle plan var især en europæisk strategi. Det er fremvæksten i af en ny købedygtig middelklasse i vækstlandene, det giver Arla nye muligheder," siger Peder Tuborgh i et interview med Business Søndag.

Peder Tuborgh sætter også gerne et par tal på den ekspansive ambition. Omsætningen i Rusland skal tredobles til godt to mia. kr. I Mellemøsten skal omsætningen fordobles til fem mia. kr. - herunder Afrika, som den danske mejerikoncern venter sig meget mere af de kommende år.

Det kinesiske marked venter Peder Tuborgh sig allermest af. De kinesiske børn skal lære Lillebros ostehapse at kende, og selv han ikke vil sætte tal for på forventningerne, er mindst dobbelt så meget som de 1,7 mia. kr., Arla har investeret i alliancen med sin kinesiske partner, et godt gæt.

Trods krisens barske realiteter for tusinder af Arlas ejerkreds ser Peder Tuborgh optimistisk på fremtiden.

"Det, vi oplever blandt mælkeproducenterne lige nu, fører til rationaliseringer og sammenlægninger. Vi har set det før. Men vi kommer igennem det."

LÆS HELE INTERVIEWET MED PEDER TUBORGH I BUSINESS SØNDAG

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere