Del : SMS
Berlingske Business

Kina forgylder danske mælkebønder

Aldrig har Arlas andelshavere fået så meget
Peder Tuborgh direktør for ARLA Foto:

Arla ventes at slå omsætningsrekord i 2013. Baggrunden er fusioner i England og Tyskland samt voksende efterspørgsel på mælkeprodukter fra bl.a. Kina.

Artiklen fortsætter under annoncen

Peder Tuborgh, Arla Foods populære topchef, præsenterer onsdag morgen både sit og Arlas bedste årsregnskab nogensinde. Omsætningen i 2013 ventes at nå cirka 74 milliarder kr., hvilket er godt 10 milliarder kr. mere end året før, ifølge Berlingske Business’ oplysninger.

Medvirkende til Arlas voldsomme vækst i omsætningen er både organisk vækst – i bl.a. Kina og Rusland – og Arlas fusioner med Milk Link i England og MUH i Tyskland. Fusionerne har styrket Arlas marketingmuskler både inden og uden for Europa.

Samtidig har afregningspriserne til gigantens 12.500 mælkeproducenter i Nordeuropa, bl.a. Danmark, Sverige, England og Tyskland, sidste år været de højeste nogensinde. Dermed er det en kendsgerning, at ejerne og andelshaverne er blevet forgyldt, selvom de næppe selv vil bruge det udtryk.

De globale priser på mejeriprodukter er i gennemsnit vokset med næsten 30 procent over det seneste år. Baggrunden er en stærkt voksende efterspørgsel fra Kina, Mellemøsten, Rusland og Nordafrika. Det viser friske tal fra FNs fødevare- og landbrugsorganisation FAO. De fire områder, som har økonomisk vækst, er i øvrigt de vækstmarkeder, Arla satser hårdt på i de kommende år.

Eksempelvis ventes Arla Foods salg i 2013 til Kina, verdens største importør af mejeriprodukter, fordoblet til cirka 1,3 milliarder kr.. Arla har tidligere meldt ud, at koncernen har store forventninger til øget salg af pulver til mælk til børn og langtidsholdbar økologisk mælk, som i dag bliver solgt til meget høje priser i de kinesiske supermarkeder.

27BUSArla-fusionerer-pakkec.jpg

Efter de senere års mange fødevareskandaler betaler kinesiske forbrugere med penge på lommen gerne tårnhøje priser på importerede mejeriprodukter fra bl.a. Danmark, Tyskland, USA, Australien og New Zealand frem for kinesisk producerede produkter. I kinesiske specialbutikker med udstyr og fødevarer til babyer betaler forbrugerne rask væk godt 350 kr. for 900 gram økologisk modermælkserstatning på dåse fra Arla Foods. Én liter langtidsholdbar økologisk sødmælk, som Arla lancerede på det kinesiske marked i september, koster 25 kroner.

I Rusland tordner Arlas salg af især smør og ost ligeledes i vejret, mens der tilsvarende er solid fremgang på afsætning af ost, mælkepulver og smør i Mellemøsten, der historisk har været et af koncernens indbringende vækstområder. For ét år siden satte Arlas bestyrelse det mål, at årsomsætningen til markeder uden for EU skulle tredobles til 18 milliarder kr. i 2017. Ud over Kina, Mellemøsten og Rusland satser Arla på at komme ind i på række markeder i det nordlige og sydlige Afrika.

Priserne på mejeriprodukter på verdensmarkedet er steget i takt med, at store vestlige mejerier kæmper med at følge med den globale efterspørgsel efter mejeriprodukter. Mejerieksperten Michael Griffin fra FAO siger til Financial Times, at det primært er eksportører fra EU, New Zealand, Australien og USA.

04busArla-UK3_Business

Kinesiske mejerier giver en kinesisk mælkebonde en afregningspris pr. liter mælk, som er 75 øre højere end den afregningspris, en leverandør til Arla får. Det siger meget om, hvor stor manglen på mælk er i Kina. Det er bl.a. en af grundene til, at det er blevet lukrativt at eksportere mælkepulver fra Arlas fabrikker i Danmark og Tyskland til Kina.

I USA har topchefen for landets største mælkeproducent og eksportør af mejeriprodukter, Dean Foods, der har fabrikker og andre aktiviteter i både USA og Storbritannien, netop spået, at mælkepriserne vil forblive rekordhøje i år, bl.a. på grund af stor efterspørgsel fra Kina.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere