Del : SMS
Berlingske Business

Kapitalistiske Rema bryder med discount på mælk

Rema
Rema 1000 hæver priserne på både økologisk og konventionel mælk. Pengene går ikke i Remas lommer, men til Arlas kriseramte mælkeproducenter, hvor af mange er allerede gået konkurs. Foto:

Rema 1000, der vedkender at gå ind for fri markedsøkonomi og kapitalisme, hæver nu mælkeprisen med 50 øre pr. liter mælk. Forhøjelsen går til at give økonomisk nødhjælp til Arlas kriseramte mælkebønder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det har vakt opsigt, at Rema 1000 i sine 262 butikker i Danmark hæver priserne på både økologisk og konventionel mælk. Pengene går ikke i Remas lommer, men ubeskåret til Arlas kriseramte mælkeproducenter. Mange er allerede gået konkurs.

Det nye initiativ fra den norsk-ejede lavpriskæde og discountvirksomhed Rema 1000, der hylder kapitalisme, fri markedsøkonomi og ikke mindst at kunne sælge varerne så billigt som muligt, kræver en forklaring.

22BUSbusiness.jpg

Og det har vi bedt direktør for indkøb og bæredygtighed, CSR, i Rema 1000 Anders Jensen om at komme med.

»Mælkeprisen i Danmark ligger på et niveau som for 30 år siden. En række mælkeproducenter er ved at lukke, fordi de ingen penge tjener. Vores udgangspunkt er, at vi ikke bare kan blive ved med at sætte priserne ned og ned i butikkerne. Vil vi have dansk mælk i vore butikker, som vi altid har haft, bliver vi nødt til at sikre, at vi også har mælkeproducenter i fremtiden i Danmark,« siger Anders Jensen.

- Tror du, at jeres kunder forstår initiativet?

»Vi har aldrig gjort sådan noget før. Men nogle gange bliver man nødt til at gøre noget, og se hvad der sker. Vi håber vores kunder vil bakke op og godt kan se, at vi ellers risikerer ikke at kunne levere dansk mælk i fremtiden.«

22BBMHenrik-Burkal_3.jpg

-  Men tror du, at de mange børnefamilier, der køber mere mælk end gennemsnittet af jeres kunder, overhovedet støtter initiativet. Vil de ikke bare have mælken så billigt som muligt?

»Jeg tror, at ligesom mange børnefamilier vil have økologisk mælk og andre økologiske varer til deres børn, så har vi allesammen, også børnefamilierne, som udgangspunkt ét eller andet ønske om at sikre noget bæredygdighed. Vi må sikre, at vi har nogle danske virksomheder og arbejdspladser i fremtiden«.

- Går ejerne af Rema 1000 i Danmark, den norske familien Reitan, ikke ind for fri markedsøkonomi og kapitalisme?

»Jo, og det gør vi også. Vi har altid arbejdet på at være billige. Det her er fuldstændigt nyt for os. Men vi kan se, at vi måske har fået presset mælkeprisen lidt for langt ned. Det er nok gået for vidt. Derfor er vi nødt til at tage en debat om, hvad vi vil som kunder, kæde og producenter. Derfor kommer vi med det nye initiativ«.

Rema1000

- Hvad nu hvis danske æbleproducenter kommer i dyb krise, vil I så også støtte dem ved at hæve priserne på æbler i butikkerne og lade pengene gå ubeskåret til producenterne?

»Nu sætter vi fokus på frisk mælk og afventer reaktionerne fra forbrugerne«.

- Er jeres initiativ symbolsk eller rykker det noget. Kommer der penge på kontoen hos mælkeproducenterne?

»Når vore supermarkeder hæver prisen for én liter mælk med 50 øre, går pengene ubeskåret til mælkebønderne. Vi sikrer, at pengene ikke ender i vores system. For Rema 1000 er det vigtigt, at de kommer tilbage til Arlas andelshavere. Forhåbentlig kan det på den lange bane betyde noget for mælkeproducenterne,« siger indkøbschef Anders Jensen fra Rema 1000.

Han ønsker af konkurrencemæssige grunde ikke at svare på, hvor meget Rema 1000 i gennemsnit sælger pr. uge.

Men Rema 1000 følger altså ikke to andre detailkoncernes beslutning om at hæve mælkeprisen. Netto, Føtex, Bilka under Dansk Supermarked og Aldi sænkede for en uge siden mælkeprisen med 50 øre pr. liter kontentionel mælk,

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere