Del : SMS
Berlingske Business

Jeg vil ikke have et større Carlsberg men et stærkere Carlsberg

04BUSPix-Flemming-Besenbach.jpg
Den nye strategi i Carlsberg går ud på at sikre en langsigtet profitabel vækst. »Vi er nødt til at få genetableret en sund organisk vækst i virksomheden. Når vi har det, og der er skabt en mere smidig og mindre kompleks virksomhed, så kan vi igen tænke mere offensivt,« fortæller bryggeriets bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher. Foto:

Til sidst forsvandt tilliden til Jørgen Buhl Rasmussens evne til at få Carlsberg ud af dødvandet, fortæller bestyrelsesformand Flemming Besenbacher i dette interview, hvor han også afslører, at Carlsberg kommer til at skrumpe fremover, og at den nye topchef, Cees ’t Hart, i første omgang takkede nej til jobbet som topchef for Carlsberg.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsbergs bestyrelsesformand, professor Flemming Besenbacher, er ikke i tvivl, når han skal karakterisere det forgangne år for den store, danske bryggerivirksomhed.

For første gang taler Besenbacher ud om de mange og omfattende forandringer i Carlsberg i 2015, som sammen med den nye strategiproces, der præsenteres i løbet af få måneder, kommer til at definere fremtidens Carlsberg.

jkon

Året, der er gået, har budt på afsked med topledelsen, en strategisk kovending, ny markant topchef, flere store fyringsrunder samt en nedskrivning af værdierne i bryggeriet på hele ti mia. kr.

Besenbacher har sammen med næstformand Lars Rebien Sørensen og den øvrige Carlsberg-bestyrelse givet den nye Carlsberg-boss Cees ’t Hart frie tøjler til at rydde op i bryggerivirksomheden, der bliver verdens tredjestørste, når giganterne AB-Inbev og SABMiller slår sig sammen.

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

Oprydningen betyder et opsigtsvækkende opgør med den tidligere Carlsberg-boss Jørgen Buhl Rasmussen og viceadm. direktør Jørn P. Jensen. Men det betyder samtidig også et opgør med en linje, som Flemming Besenbacher selv har stået for som medlem af bestyrelsen i en årrække og siden 2012 som formand for Carlsbergs bestyrelse, nemlig jagten på vækst. Den linje har slået fejl, lyder erkendelsen nu.

»I modsætning til hvad der tidligere er kommunikeret fra Carlsberg, så ønsker vi i dag ikke at være store, vi ønsker at være stærke. Der var engang, hvor Carlsberg havde en ambition om at være det hurtigst voksende bryggeri. Det blev lanceret i euforien over at have sat sig på hele Baltika dengang i 2008, og da var det måske muligt, men med udviklingen i Rusland er det ikke længere en ambition,« siger Flemming Besenbacher til Berlingske.

Harti

Opkøb er ikke på dagsordenen

Men du var jo som formand med til at holde et fokus på at vokse via opkøb?

»Det gælder jo alle forhold her i livet, at man en gang i mellem er nødt til at lave nogle ændringer. Da satte Jess Søderberg (tidligere næstformand, red.) og jeg os sammen med Jørgen Buhl og talte om, at det her var det rigtige for Carlsberg og for Jørgen Buhl,« siger Flemming Besenbacher om forberedelsen til den afsked med Jørgen Buhl Rasmussen, som tog form allerede i efteråret 2014, og som blev meldt ud i februaer 2015. Buhl fortsatte frem til juni samme år, hvor Cees ’t Hart tog over.

»Opkøb er ikke længere på dagsordenen i Carlsberg. Det skyldes, at vi er udfordret på indtjeningen. Fokus for Cees ’t Hart er at sikre en langsigtet profitabel vækst i Carlsberg. Nu er vi nødt til at vende tilbage til, at vi får genetableret en sund organisk vækst i virksomheden, når vi har det, og der er skabt en mere smidig og mindre kompleks virksomhed, så kan vi igen tænke mere offensivt,« siger Besenbacher om den nye strategiske retning.

Carlsberg

Carlsbergs helt store problem har været, at virksomheden målt på indtjening, omsætning og aktiekurs har stået så godt som stille i seks-syv år.

»I bestyrelsen var vi gennem 2014 i stigende grad utilfredse med den værdiskabelse, der havde været i Carlsberg gennem flere år. Aktiekursen og driftsindtjeningen var konstante og havde været det i flere år. Vi kom frem til, at der skulle ske en forandring, skibet skulle have ny kaptajn, som kunne sætte andre sejl og måske også sejle i en anden retning,« siger Besenbacher.

cees

Opstramning

Cees ’t Hart er kommet til med et fokus på at stramme op i Carlsberg og skære ind til en bedre indtjenende kerne.

»Han er en fuldstændig anden type end Jørgen Buhl, og det er også derfor, han er ansat. Det er også lettere for en ny topchef at rydde op, end det er for den gamle at rydde op i det, han selv har sat i søen,« siger Flemming Besenbacher.

Jørn P. Jensen

Cees ’t Hart tog første møde med Besen-bacher for et års tid siden. Efter rekrutteringsprocessen var Hart den, som Besenbacher så som favorit.

»Til at begynde med sagde Cees ’t Hart faktisk nej. Han var ikke interesseret i at skifte job. Han havde siddet i Friesland Campina i syv år, havde det godt der, og havde regnet med at sidde der, til han skulle på pension, fortalte han mig,« siger Besenbacher og fortsætter:

»Men han blev alligevel så tricket af Carlsberg og den udfordring, han så, at han ændrede mening. Det, der bl.a. trickede ham, var Carlsbergs historiske arv med fondsejerskabet, som kan bruges mere aktivt i markedsføringen af Carlsberg,« siger Besenbacher om 57-årige Hart.

For Hart er glasset halvtomt

Besenbacher er begejstret for Harts mere realistiske tilgang til forretningen, som i for lang tid er blevet præsenteret som et skønmaleri, erkender han.

»Cees ’t Hart kalder en spade for en spade. For ham er glasset halvt tomt, mens vi i Carlsberg måske har haft en tendens til at mene, at det var halvt fuldt,« siger Besenbacher og rammer en øm tå i Carlsbergs kommunikation om det store russiske marked de sidste mange år.

kongskov

Her fastholdt den nu tidligere ledelse i mange år, at Rusland ville blive et vækstmarked igen. Men det skete ikke.

»Vi tror stadig, at Rusland er et ufatteligt interessant marked. Men det nytter jo ikke noget at blive ved med at tro på, at næste år kommer vendingen, og næste år bliver Rusland godt igen. Vi bliver nødt til at stoppe op og konstatere, at nu ser verden anderledes ud, og det må vi indrette os efter,« siger Besenbacher.

De institutionelle investorer har netop kritiseret, at de af den tidligere ledelse blev stillet ting i udsigt, som aldrig skete. Hvad mener du?

»Den konklusion er vi også nået til i bestyrelsen,« siger Besenbacher.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere