Del : SMS

Japansk bryggeri holder kortene til kroppen om køb af ølmærker

ASAHI GROUP-SABMILLER/
Asahi øl. REUTERS/Tim Wimborne/Files Foto:

Den gigantiske bryggerifusion mellem AB Inbev og Sabmiller betyder, at ølmærkerne Peroni og Grolsch skal sælges. I den forbindelse var det japanske bryggeri Asahi i weekenden rygtet tæt på et køb af begge mærker, der er ejet af AB Inbev.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men Asahi skriver i en meddelelse natten til tirsdag, at intet er besluttet i forhold til et køb, og at bryggeriet ikke er kilden til den oprindelige historie, som stod i den japanske avis Yomiuri Shimbu søndag.

Ifølge det japanske medie skal Asahi være klar til at betale et beløb svarende til knap 24 mia. kr. for de to ølmærker, hvor Grolsch er hollandsk, mens Peroni er italiensk.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

De private kapitalfonde KKR og Cinven skulle også være interesserede, mens også det spanske bryggeri Mahou-San Miguel meldes i opløbet.

Tidligere er danske Carlsberg også blevet nævnt som en mulig køber af mærkerne Peroni og Grolsch, men det blev formentlig afkræftet af bestyrelsesformand Flemming Besenbacher, der i starten af året sagde til Berlingske, at Carlsberg vil fokusere på at være stærke i stedet for at være store.

Ifølge The Telegraph sigter AB Inbev efter at kunne lukke en aftale om frasalg af de to mærker omkring marts.

AB Inbev købte i slutningen af 2015 Sabmiller for mere end 700 mia. kr., der skaber verdens med afstand største bryggeri.

Carlsberg

Fusionen skal godkendes af konkurrencemyndighederne i flere lande, og det er i den forbindelse, at giganten skal ud og frasælge visse dele, blandt andet de to ølmærker og muligvis også aktiviteter i Kina, for at få fusionen til at glide ned hos myndighederne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere