Del : SMS

Isgigant sender forbrugerne og isene på skrump

is
Overskrift
ispind
Overskrift

Det er ikke størrelsen, som gør forskellen, når det handler om is. Sådan lyder Unilevers nye strategi for issortimentet i både England og Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Unilever, der sælger dagligdagsprodukter under mærker som blandt andre Knorr, Rexona og Frisko vil nu hjælpe englænderne af med de ekstra kilo. Fremover må ingen is fra Unilever indeholde mere end 250 kalorier i England, og det betyder, at Unilever vil gøre is som Magnum, Cornetto og Ben & Jerry mindre, skriver The Guardian.

I Danmark er målsætningen dog lidt anderledes. Siden 2009 har Unilevers danske isbrand Frisko forsøgt at nedbringe antallet i kalorier i issortimentet, og ambitionen lyder, at 80 pct. af Friskos sortiment skal være under 250 kalorier i 2016, fortæller marketingschef for Frisko Is Danmark, Henrik K. Nyboe.

Men i Danmark får de klassiske is Magnum Classic og Magnum Mandel lov til at beholde størrelsen på 120 ml trods et kalorieindhold på henholdsvis 260 og 280 kalorier.

»Der er stadig forbrugere, som gerne vil have en stor is, og det behov vil vi også gerne dække,« siger han.

Selv om danskerne stadig kommer til at kunne nyde en klassisk Magnum-is, vil Frisko også lancere en mindre version. Den mindre Magnum kommer til at være 88 ml stor og koste 25 kroner - altså fem kroner mere end de klassiske Magnum-is - men bliver til gengæld med flere spændende ingredienser som blandt andet peanutbutter.

Unilever

Allerede sidste år blev Cornettos vaffelis mindre i både størrelse og pris i Danmark. Hvor man før skulle punge ud med 20 kroner for 120 ml is, koster en is på 90 ml nu 10 kroner. Det er altså ikke kun størrelsen og kalorieindholdet, som er blevet mindre, men også prisen.

»Forbrugerne vil gerne have is med færre kalorier. På den måde får man stadig nydelsen, men med god samvittighed,« siger Henrik K. Nyboe.

Hvor vilde forbrugerne er efter de små, billigere Cornetto-vafler, er dog lidt vanskeligt for Frisko at vurdere. Det svigtende sommervejr i 2015 tog nemlig toppen af den generelle isglæde i Danmark, forklarer Henrik Nyboe.

Paul Polman

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere