Del : SMS
Berlingske Business

Ingrediens-boss: "Vi er kommet godt fra start"

pix_chr.hansen
Chr. Hansens topchef er godt tilfreds med dagens regnskab, men erkender også, at fejlslagne strategier i selskabers prispolitik har kostet. Foto:

Administrerende direktør hos Chr. Hansen, Lars Frederiksen er selv godt tilfreds med det kvartalsregnskab, han i dag har præsenteret - men udfordringer med de svingende priser på farven karminrød driller stadig koncernen.

Artiklen fortsætter under annoncen

"Vi er rigtigt godt tilfredse med det her første kvartal. Vi er kommet godt fra start i 2013 og ser med fortrøstning på resten af året."

Sådan lyder bedømmelsen af morgenens regnskab fra Chr. Hansen med topchef Lars Frederiksens egne ord.

Regnskabet viser fremgang på flere punkter, blandt andet er det samlede salg steget med syv procent. Den samlede omsætning for årets første kvartal (Chr. Hansens regnskabsår er forskudt fra kalenderåret ) lander på 178,5 millioner euro (1,3 milliarder kroner) hvilket var en smule under forventningen.

Til gengæld er indtjeningen steget med 22 procent og dermed en smule bedre end den gennemsnitlige spådom hos analytikerne.

Fremgang på kulturer - "sunde" bakterier går ned

De pæne resultater er især hjulpet godt på vej af, at koncernens største forretningsområde, nemlig salget af "Kulturer og Enzymer" vokser med 10 procent.

Omvendt ser det noget mere broget ud for salget af bakterier i det forretningsområde, der hedder probiotika, som laver bakterier til fødevarer, eksempelvis yoghurt.

Her har Chr. Hansen oplevet en stærk vækst i Asien og Sydamerika. Omvendt er det gået ned af bakke i Europa, hvor koncernen blevet ramt af nye EU-regler. De nye regler betyder, at fødevareproducenter ikke længere må reklamere på eksempelvis yoghurt-emballager med, at deres produkter er sunde, fordi de indeholder såkaldte gode bakterier.

"Det har betydet, at salget af de her fødevarer generelt er faldet i Europa. Og det har derfor også haft en negativ effektiv på vores salg af bakterier, " siger Lars Frederiksen til Berlingske Business.

For langsom til at sætte priserne ned

En anden torn i øjet på Chr. Hansen-direktøren er, at omsætningen i farvedivisionen "Natural Colors" er faldet med ni procent til 40,7 millioner euro (godt 303 millioner kroner). Det skyldes især svingende priser på farven karminrød på verdensmarkederne.

"Det har selvfølgelig betydet, at vores priser steg meget sidste år og nu er faldet tilsvarende meget i år," siger Lars Frederiksen.

Han erkender samtidig, at koncernen ikke har været god nok til at håndtere de svingende priser og har tabt kunder på ikke at justere sine priser hurtigt nok.

"Vi har haft en prispolitik, hvor vi måske har holdt lidt for meget fast i lidt for høje priser, hvilket er gået ud over vores volumen. Og det er årsagen til, at vi ser en flad udviklingen indenfor vores farveområde," siger Lars Frederiksen og fortsætter:

"Så når vi ser frem mod resten af året handler det om at finde den rigtige balance mellem at have en høj indtjeningsmargin, men også samtidig en høj volumen. Og der vil vi nok være lidt mere aggressive på priserne i resten af 2013," siger han.

Sydbank: Godt rustet til 2013

Hos Sydbank er Chr. Hansen-analytiker Morten Imsgard overvejende positiv efter at have læst de nye regnskabsbøger. Han mener, at koncernen er godt rustet til den kommende tid.

"Regnskabet bør berolige investorerne om, at Chr. Hansen har kursen sat, og det er svært at ryste selskabet, også med udefrakommende faktorer. De har så mange vækstmarkeder, at en svag markedsudvikling i Sydeuropa ikke påvirker dem," siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Også investorerne ser ud til at være nogenlunde tilfredse. Selskabets aktie falder en anelse her til formiddag, men klarer sig bedre end den generelle udvikling for de store danske selskaber i det toneangivende C20 CAP-indeks.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere