Del : SMS
Berlingske Business

Indien en hård nød for bryggerier

bryggeri
Kedelrummet kaldet Katedralen med de gamle gæringskar til øl brygning i det nedlagte Carlsberg Bryghus. Foto:

Med Diageos overtagelse af aktiemajoriteten i United Spirits, er der igen kommet fokus på Indien som et lukrativt om end besværligt marked for spiritus og øl-branchen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Wall Street Journal.

Den gennemsnitlige inder drikker 1,7 liter øl om året, mens den gennemsnitlige amerikaner drikker 74 liter øl om året. I Kina ligger gennemsnittet på 37 liter øl om året. Tallet vidner om et stort, uudforsket marked, som Indias United Breweries, Bangalore, sidder tungt på med en markedsandel på 57 pct. Carlsberg er den tredjestørste aktør på markedet med en markedsandel på 7 pct., mens SABMiller sidder på 24 pct. af markedet.

- Ølmarkedet er ikke et enormt marked, men der er markante muligheder for vækst. Premium-mærkerne vokser hurtigt, siger Paolo Lanzarotti fra SABMillers indiske afdeling ifølge Wall Street Journal. Salget af øl i Indien steg 12 pct. i 2011.

Men de internationale virksomheder står også over for en række store udfordringer i form af mangel på opbevaringsmuligheder, restriktioner på markedsføringen og høje priser på øl som følge af beskatning på mængde frem for alkoholprocent. Importafgifter på op mod 100 pct. og restriktioner på handel på tværs af delstatsgrænser medvirker til, at firmaerne åbner mindre bryggerier i alle de områder, hvor de vil operere, hvilket øger produktionsomkostningerne markant.

- Reguleringen i Indien er af natur mere kompleks end på andre markeder, siger Paolo Lanzarotti fra SABMiller ifølge Wall Street Journal. Han efterlyser en mere homogen beskatningsstruktur, men tror på, at der vil ske ændringer på lang sigt.

Analytiker Andrew Cosgrove fra Ersnt & Young medgiver, at der i Indien findes et stort potentiale, men at det bliver svært at realisere. Han fokuserer samtidig på, at ingen af de store bryggerier taler om yderligere indkøb i Indien. Ifølge Søren Gronnegaard Lauridsen, Carlsbergs øverste chef i Indien, er betydelig konsolidering usandsynlig, og hans kollega Paolo Lanzarotti fra SABMiller påpeger, at organisk vækst er i fokus.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere