Del : SMS
Berlingske Business

Højere dyrevelfærd i ny dansk svinekøds-satsning

12BUSFoedevarerminister-Dan.jpg
Fødevareminister Dan Jørgensen (S), her på staldbesøg i Randbøl ved Vejle, har både som medlem af EU-Parlamentet og som minister engageret sig stærkt i dyrevelfærd. Foto: Claus Fisker

Dansk landbrug og Danish Crown er sammen med detailhandlen på vej med en stor satsning på at sælge svinekød med markant højere dyrevelfærd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Billeder af søer, fastspændt i bøjler bag tremmer i trange stier, giver ofte anledning til voldsom debat i medierne. De to næsten identiske mærkevareprodukter, Den Go’e Gris og Antonius, som i en årrække er blevet solgt i detailhandelen i henholdsvis i Rema 1000 og Dansk Supermarkeds kæder Føtex og Bilka, skal nu have et ordentligt løft på dyrevelfærden. Det skal bl.a. ske ved, at svine­producenterne lader søerne gå løse hele livet.

To af dansk detailhandels store aktører og den verdensomspændende slagterigigant, Danish Crown, er nu i fællesskab på vej med en stor satsning gennem på de to mærkevare­koncepter, hvor forbrugerne får kød fra grise, som har haft et markant bedre »griseliv«. Aftalerne er dog ikke endeligt forhandlet på plads.

Poul Lang Nielsen og hans canadiske kone, Carla, har drevet land

Initiativet er interessant, da det kommer samtidig med en øget diskussion om dyrevelfærd, hvor en række svenske supermarkeder har boykottet kød fra danske svin. Svenskerne kritiserer f.eks. danske landmænds fiksering af søer.

»Når danske forbrugere står i butikkerne og skal vælge et produkt, er prisforskellen på konventionelt kød og økologisk kød rigtigt stor. Der er ikke ret mange forbrugere, der har råd til eller vil købe økologisk. Min kæphest er, at vi i fremtiden skal ramme nogle priser på produkterne, som alle forbrugere har råd til at købe. Det handler om at få gjort noget for dyrevelfærden, så det batter noget. Vi må få volumen på salget, så det ikke blot ender med nogle nicheprodukter, ingen ønsker at købe, Det er vores budskab til Danish Crown,« siger Anders René Jensen, marketing- og ansvarlighedschef i Rema 1000.

svin

Endnu bedre forhold

Det ferske hakkede kød, koteletter og mørbrad, der i dag bliver solgt under mærkerne Den Go’e Gris i Rema 1000s supermarkeder og Antonius i Dansk Supermarkeds kæder Føtex og Bilka, har lidt bedre dyrevelfærd end konventionelle svin. Men med planen om en relancering af Den Go’ Gris og Antonius­grisen drøfter Rema 1000 og Dansk Supermarked hver for sig med Danish Crown, hvordan man bl.a. kan indføre regler om, at søerne skal gå 100 procent løse i stalde. I mange af de konventionelle stalde er søerne i perioden, mens de føder og har smågrisene omkring sig, spændt fast.

I dagens Antonius- og Den Go’e Gris-produktion har slagte­svinene 30 procent mere plads, men søerne er ikke løsgående hele livet. Hvor meget mere detailkødsprodukter fra slagtesvin fra søer med mere dyrevelfærd kommer til at koste i Rema 1000 er uafklaret.

»Vi ved endnu ikke, hvordan det bliver, og vi ved heller ikke, hvornår ændringerne implementeres. Det afhænger af, hvilke tiltag, der bliver tale om, og hvad det kommer til at koste. Da vi ikke kender til priserne endnu, tør vi ikke spå om salget i fremtiden, men vi håber selvfølgelig, at vi ender med nogle gode produkter, hvor vi får løftet dyrevelfærden, og produkterne rammer nogle prispunkter, hvor vores kunder er klar til at betale den reelle merpris,« siger Anders René Jensen fra Rema 1000. 

Poul Lang Nielsen og hans canadiske kone, Carla, har drevet land

Kontrakter med højere priser

Landmænd, der allerede har investeret mange millioner i nye stalde og fremtids­sikret deres produktion til de skærpede krav på dyrevelfærd, får måske fra foråret kontrakt med Danish Crown om levering af svin til højere priser end i dag.

»Det er vigtigt, at alle parter er med, så det er sikret på langt sigt, og Danish Crown er med, og at det hænger sammen for producenterne, så de ikke står med regningen og må lukke,« siger Anders René Jensen.

Flere store jyske landmænd har bygget nye stalde med mere dyrevelfærd. Dilemmaet er lige nu, at økonomien i produktionen af smågrise og slagtesvin til velfærdsprodukter under Antonius- og Den Go’e Gris-koncepterne ikke hænger sammen. Landmændene får ikke en tilstrækkelig merpris for deres produkter og risikerer på sigt at måtte lukke.

Merprisen er for lav

Blandt dem er far og søn, Karsten og Daniel Pedersen, Rakkeby i Vendsyssel. De har investeret 35 mio. kr. i søer til produktion af årligt 60.000 smågrise, der bliver solgt til producenter af slagtesvin, der sælger deres dyr til Danish Crown. Men merprisen, smågrise- og slagtesvineproducenterne opnår, er for lav, da de endnu ikke opnår fuld betaling for velfærdsproduktionen.

»Det er dejligt at arbejde i supermoderne stalde med høj dyrevelfærd. Vi håber snart, at tingene falder på plads, så vores produktion bliver rentabel,« siger Daniel Pedersen.

Repræsentanter for landbrug, forbruger­organisationer og dyreværnsorganisationer blev i marts i år på et møde enige om et sæt fælles retningslinjer for at sikre bedre leve­vilkår for svinene.

»Hvis man skal opfylde handlingsplanen for bedre dyrevelfærd, som fødevareminister Dan Jørgensen (S) forsøger at gennemføre med støtte fra dyreværnsorganisationer og erhvervet, er der brug for initiativer, som det Danish Crown, Rema 1000 og Dansk Supermarked arbejder på. Ifølge planen skal flere søer gå 100 procent fri, og forbrugerne skal have større valgmuligheder, når det gælder dyrevelfærd. Begge punkter vil blive fremmet med den planlagte relancering af Den Go’e Gris og Antonius-grisen,« siger Peter Sandøe, professor i bioetik ved Københavns Universitet.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til sagen fra Danish Crown.

Rokadedec2013

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere