Del : SMS
Berlingske Business

Her er kravet til ny Carlsberg-topchef: Skab en fortælling om vækst!

NETHERLANDS-BREWERY-CARLSBERG
Overskrift
Foto:
 

I år handler alt om effektiviseringer for Carlsberg, men på længere sigt vil den kommende Carlsberg-topchef, hollandske Cees 't Hart, i høj grad blive målt på evnen til få fart på væksten i Asien

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsberg har brug for en stærkere vækstfortælling, og det er fra Asien, at væksten skal komme. Derfor bliver den måske vigtigste langsigtede opgave for Carlsbergs kommende topchef, hollandske Cees 't Hart, at sikre høj vækst i Asien.

Det er meldingen fra flere analytikere, efter at Carlsberg har meddelt, at  topchef Jørgen Buhl Rasmussen stopper i juni og bliver afløst af hollænderen Cees 't Hart, der hidtil har været koncernchef for den hollandske mejerigigant Royal Friesland Campina.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

»Asien er Carlsbergs eneste mulige markante vækstlomme de kommende mange år. Lige nu  fokuseres der mest på evnen til at sikre besparelser, men på lang sigt er den helt store udfordring for Cees't Hart at få mere gang i væksten i Asien,« siger aktieanalytiker i Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen.

Skal især vokse i Kina

Han peger på, at Carlsberg ikke er i en position, hvor man kan satse stort på helt nye regioner. De modne vesteuropæiske markeder kan heller ikke drive væksten, og det er efterhånden lang tid siden, at snakken om Rusland som Carlsbergs vækstmotor forstummede.

»Der er flere asiatiske markeder, der kan være med til at drive væksten, men Carlsberg skal især vokse i Kina. Produktudviklingen skal have mere fart på, og man må nok regne med, at der hovedsageligt bliver tale om organisk  vækst kombineret med en stribe mindre opkøb lidt efter lidt. Jeg mener ikke, at Carlsberg er i en position, hvor man for alvor kan blande sig i den globale konsolideringsbølge med nye store opkøb,« siger Michael Friis Jørgensen.

Sydbank: Opkøb kan få en stor rolle

I Sydbank er aktieanalytiker Morten Imsgard, enig i, at hovedudfordringen på lang sigt er at skabe massiv vækst i Asien. Men han mener, at opkøb kan få en meget betydelig rolle, når Carlsberg de kommende år skal indfri vækstdrømmene.

wef

»Hovedopgaven for Cees 't Hart bliver at sikre, at Carlsberg ikke bliver hægtet af den globale bryggerikonsolidering. Man skal styrke vækstplatformen med opkøb i Asien, og jeg mener, at Carlsberg har mulighed for betydelige milliardopkøb,« siger Morten Imsgard.

Han peger på, at Carlsberg formentlig vil forsøge at blive mere landsdækkende i Kina, hvor man i dag hovedsageligt har en stærk position i den vestlige del af landet. Derudover er det på den lidt længere bane vigtigt at sikre en solid markedsposition i  Indien, ligesom Carlsberg fortsat skal have fokus på at sikre og udvide selskabets stærke position i Vietnam.

»Carlsberg er også gået ind i Thailand igen. Der er mange asiatiske markeder, der er relevante. Organisk vækst skal drive noget af værket, men man skal også købe betydeligt op,« siger Morten Imsgaard.

Til at begynde med er analytikerne enige om, at Cees 't Hart først og fremmest skal have et kæmpe omkostningsfokus og sikre eksekveringen af de igangværende effektiviseringer:

»Der er lavet ansættelsesstop i hele Carlsberg-gruppen, og der skal spares på administration og meget andet. Det er helt afgørende at vise, at man fortsat kan effektivisere i stor stil oven på rækken af skuffende nyheder fra selskabets i særklasse største marked (Rusland, red.),« siger Michael Friis Jørgensen.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere