Del : SMS
Berlingske Business

Heinekens vækst er større end ventet

Heineken
Heineken nævner stærk udvikling på premium-mærket i Kina, Frankrig og Rusland udover på markederne i Brasilien, Mexico, Nigeria og USA. Foto:

Den hollandske bryggerigigant vokser hurtigst på de markeder, hvor Heineken ikke konkurrerer med Carlsberg.

Artiklen fortsætter under annoncen

Omsætningen blev 18,4 mia. euro for hele året mod 17,1 mia. euro i 2012. Driftsoverskuddet før visse poster steg til 2,9 mia. euro fra 2,7 mia. euro. Der var blandt analytikere adspurgt af Bloomberg ventet 2,85 mia. euro. Nettooverskuddet kom tæt på 3 mia. euro mod 1,4 mia. euro i 2012.

Heineken oplevede en mængdevækst i premiumsegmentet på 5,3 pct. organisk og noterer sig, at det var mere end både markedsvæksten i det segment og væksten i det samlede ølmarked. I Nord- og Sydamerika var væksten størst. På de markeder, hvor hollænderne konkurrerer med blandt andet Carlsberg, var væksten mindre. I Vesteuropa var den på 3,7 pct., mens den i Asien var på 2,2 pct. I Central- og Østeuropa var den helt nede på 1,9 pct.

Heineken-øllen oplevede dog stærk vækst på nogle af de markeder, hvor den hollandske bryggerigigant er head-to-head med Carlsberg. Heineken nævner stærk udvikling på premium-mærket i Kina, Frankrig og Rusland udover på markederne i Brasilien, Mexico, Nigeria og USA. Heineken konkurrerer kun med Carlsberg i de tre førstnævnte lande.

For indeværende år venter Heineken, at bryggerigigantens strategi vil øge væksten og lønsomheden. Heineken-mærket ventes fortsat at vokse stærkere end premiumsegmentet og ølmarkedet i år, skriver selskabet om udsigterne for indeværende år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere