Del : SMS

Heinekens vækst er større end ventet

Heineken
Heineken nævner stærk udvikling på premium-mærket i Kina, Frankrig og Rusland udover på markederne i Brasilien, Mexico, Nigeria og USA. Foto:

Den hollandske bryggerigigant vokser hurtigst på de markeder, hvor Heineken ikke konkurrerer med Carlsberg.

Artiklen fortsætter under annoncen

Omsætningen blev 18,4 mia. euro for hele året mod 17,1 mia. euro i 2012. Driftsoverskuddet før visse poster steg til 2,9 mia. euro fra 2,7 mia. euro. Der var blandt analytikere adspurgt af Bloomberg ventet 2,85 mia. euro. Nettooverskuddet kom tæt på 3 mia. euro mod 1,4 mia. euro i 2012.

Heineken oplevede en mængdevækst i premiumsegmentet på 5,3 pct. organisk og noterer sig, at det var mere end både markedsvæksten i det segment og væksten i det samlede ølmarked. I Nord- og Sydamerika var væksten størst. På de markeder, hvor hollænderne konkurrerer med blandt andet Carlsberg, var væksten mindre. I Vesteuropa var den på 3,7 pct., mens den i Asien var på 2,2 pct. I Central- og Østeuropa var den helt nede på 1,9 pct.

Heineken-øllen oplevede dog stærk vækst på nogle af de markeder, hvor den hollandske bryggerigigant er head-to-head med Carlsberg. Heineken nævner stærk udvikling på premium-mærket i Kina, Frankrig og Rusland udover på markederne i Brasilien, Mexico, Nigeria og USA. Heineken konkurrerer kun med Carlsberg i de tre førstnævnte lande.

For indeværende år venter Heineken, at bryggerigigantens strategi vil øge væksten og lønsomheden. Heineken-mærket ventes fortsat at vokse stærkere end premiumsegmentet og ølmarkedet i år, skriver selskabet om udsigterne for indeværende år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere