Del : SMS
Berlingske Business

Haribo vinder sød sejr i guldbamse-krig

GERMANY-COURT-SWEETS
Foto:

En tysk domstol har afgjort, at Haribos schweiziske slikrival Lindt ikke må markedsføre choko-bjørn som "guldbamse".

Artiklen fortsætter under annoncen

Sejren er som bekendt ofte sød. Måske ikke mindst i det her tilfælde hvor den tyske slikgigant Haribo har vundet en strid med en af deres store slikrivaler. Den schweiziske chokolademager Lindt.

En domstol i Køln har afgjort, at Lindt ikke må sælge en chokoladebamse overtrukket med gyldent papir. Chokoladebamsen kommer nemlig for tæt på Haribos bamse-vingummier, der også er kendt som "guldbamser" i store dele af Europa. Det skriver Financial Times.

Den tyske slikklassiker kommer i en gylden pose med en bamse iført rød sløjfe om halsen. Vingummibamserne i poserne er mangefarvede, men på nær formen har de ikke mange tydelige bamse-kendetegn. Lindts chokoladebamse - med navnet "Lindt Teddy" - har også en tydelig aftegnet bjørn på guldindpakningen og samtidig også en rød sløjfe om halsen. Den tyske domstol var derfor ikke i tvivl, og derfor er skæbnen for Lindts guldbamse nu beseglet.

Et af argumenterne fra Haribos side var, at det kunne skabe forvirring hos kunderne, når de to bamser ofte blev set tæt på hinanden på supermarkedernes hylder. Modsat købte retten ikke Lindts forsvar om, at deres chokoladebamse kunne ses som en videreudvikling af de tilsvarende chokolade-kaniner, som schweizerne også producerer.

Retssagen har desuden også vakt opsigt, da striden gik på, om chokoladebamsen som tredimensionelt objekt brød et andet selskabs varemærke. En sådan sag har ikke haft mange forgængere, skriver Financial Times.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere