Del : SMS
Berlingske Business

Han vil give Danish Crown et bedre image

08BUSJais-Valeur.jpg
Danish Crowns nye topchef, Jais Valeur, er kendt for at være en god kommunikator – og ikke mindst slagteriets image vil ligge ham meget på sinde. Arkivfoto: Martin Dam kristensen

Danish Crown har gennem årene ofte ligget i bunden blandt danske virksomheder, f.eks. når det gælder negativ omtale i medierne. Den nye topchef Jais Valeur vil arbejde på at få det ændret.

Artiklen fortsætter under annoncen

I sidste uge var udnævnelsen af den 52-årige Arla-direktør Jais Valeur som efterfølger for Kjeld Johannesen som topchef i fødevaregiganten Danish Crown en af de store erhvervsnyheder.

Det kom uventet for mange, at mejeridirektøren rykker ind som adm. direktør i en af verdens største slagterikoncerner. Men i Danish Crown kan hans entré blive en kærkommen gave.

Før sin tiltræden som topchef i mastodonten med en årlig omsætning på omkring 58 mia. kr. gør Jais Valeur noget meget usædvanligt. Han tager hul på en følsom sag, som han i sit nye topjob gerne vil i dialog med omverdenen om.

02BUSArla-aabner-innovation.jpg

»Danish Crown er en ekstrem veldrevet virksomhed. Men det er ikke en virksomhed, der gør danskerne stolte,« siger han.

Kjeld Johannesens efterfølger bebuder, at han vil arbejde for, at den jævnligt udskældte virksomhed får skabt et bedre image. Han vil gerne have en positiv dialog med medier, meningsdannere og politikerne om Danish Crown.

Det er et klogt træk. For slagterikoncernen med den både dygtige, hårdtslående og kontante Kjeld Johannesen ved styrepinden har gennem årene ofte ligget i bunden blandt danske virksomheder, f.eks. med negativ omtale i medierne. Tag bare sidste års kritik af planen om lukning af Danish Crown-slagteriet på Bornholm, der endte med, at slagteriet med den tidligere regerings medvirken blev reddet.

Kjeld Johannesen

God til medierne

Jais Valeur er i Arla kendt for at være god til at få sine budskaber ud i medierne. Når han bliver topchef i Danish Crown vil han have sat fokus på, at selskabet Crown producerer »nogle fantastiske kvalitetsfødevarer«.

»Omverdenen skal have en mere positiv opfattelse af Danish Crown. Jeg vil gerne være med til igen at skabe stolthed, primært blandt medarbejderne. Det er ikke sjovt at arbejde et sted, hvor man ikke er anerkendt i det øvrige samfund. Jeg vil gerne bidrage til at medarbejderne er stolte over produkterne og virksomheden. Det vil jeg gerne have kommunikeret ud i samfundet, så vi får en plads som udbyder af kvalitetsfødevarer,« siger han.

Kjeld Johannesen

Det er et ualmindeligt stærkt signal at sende forud for sin tiltræden som topchef i Danish Crown. Jais Valeur regnes for at være en stærk kommunikator, der siger tingene ligeud. Hans afgang vil blive et stort tab for Arla, hvis koncernchef Peter Tuborgh i 2007 udnævnte den jævnaldrende Jais Valeur som koncerndirektør og medlem af den øverste ledelse.

I Arla Foods har Jais Valeur ry for at være en moderne og resultat-orienteret leder. Han er ansvarlig for global marketing, innovation og næsten 6.000 medarbejdere. I Danish Crown, som han flytter til i november, får han i begyndelsen af det nye år ansvaret for 26.000 ansatte.

Jais Valeur er født i København og opvokset i Frederikshavn. Han er i øvrigt efterkommer af Herman Walør eller Wallør, som var født i Christiania, i dag Oslo. Den norske indvandrer slog sig for over 300 år siden ned i København som silke- og lærredskræmmer. Jais Valeur er gift med underdirektør Lillie Li Valeur, der har ansvar for Arlas forretning i Sydøstasien.

Jais Valeur

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere