Del : SMS
Berlingske Business

GMO-foder splitter Folketinget

pix-kylling
Fra 1. februar får landets 120 millioner slagtekyllinger foder med genmodificeret soja. Coop Danmark har ikke tænkt sig at mærke kød fra dyr, der har fået genmodificeret foder, fordi det er en standard, og det ikke føres videre til kødet.  Foto:

Skal forbrugerne vide, at deres lørdagskylling er blevet fodret med genmodificeret foder? Ja, mener Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk. På Christiansborg er ordførerne splittede.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fra 1. februar skal de danske kyllinger have foder, der indeholder genmodificeret soja.

Et produkt der indtil nu været et forbud imod. Men bestyrelsen i brancheorganisationen Dansk Slagtefjerkræ besluttede i december at opløse det forbud. Beslutningen kommer efter, at organisationen har mærket en holdningsændring hos specielt de store kunder. Flere vil gerne acceptere genmodificeret foder.

Spørgsmålet er, om der skal indføres en mærkning af kødet. Det er Folketinget splittet omkring. Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Venstre er imod en mærkning. Enhedslisten og Konservative er for.

dlg

Per Clausen, der er fødevareordfører hos Enhedslisten mener, at det er en ærgerlig udvikling.

»Jeg synes, at det er rigtig dumt, at kyllingeproducenterne begynder at bruge genmodificeret foder i deres produkter, for det har været en af kvaliteterne i dansk kyllingeproduktion, at man ikke har brugt det,« siger han.

Han mener derfor, at det er essentielt, at produkterne bliver mærket. Indtil videre råder han forbrugerne til at vælge det økologiske kød, hvis man vil være sikker på levevilkårene.

Radikale Venstres fødevareordfører Christian Friis Bach mener ikke, at det er nødvendigt med en mærkning, fordi der i dansk landbrug bliver brugt masser af GMO-foder. Alle udenlandske kyllinger, der bliver solgt i danske supermarkeder har i mange år fået GMO-foder. Ifølge ham er det nok, at forbrugerne har mulighed for at vælge et økologisk produkt, hvis man vil være sikker på, at der ikke er blevet brugt genmodificeret foder.

»Men er der stor efterspørgsel, så er jeg sikker på, at der er dele af industrien, der imødekommer det ved at lave nogle frivillige mærkningsordninger,« siger han og pointerer, at der ikke skal være en tvunget mærkningsordning.

20BUSGREENPEACE-AARHUS-HAVN.jpg

Greenpeace og Forbrugerrådet Tænk har over for Berlingske Business udtrykt, at forbrugerne skal have mulighed for at vælge produktet fra. Den holdning deler Konservatives fødevareordfører Charlotte Dyremose. Hun mener, at det er vigtigt, at forbrugerne får alle de nødvendige oplysninger, inden de placerer et produkt i indkøbskurven.

»Jeg synes jo, at den slags oplysninger er ganske relevante at putte på produkterne, så forbrugerne selv kan tage stilling til det,« siger hun.

Fødevareordfører hos DF René Christensen mener ikke, at det vil gavne forbrugerne. Tværtimod vil det vildlede, fordi der findes meget forskelligt genmodificeret foder.

Venstre er imod en national mærkningsordning. Fødevareordfører Erling Bonnesen mener, at det er en god diskussion at tage, men skal der mærkning af kødet, skal det både være på udenlandske og danske varer blandt andet på grund af konkurrencevilkårene. Det er derfor noget, der skal drøftes på EU-niveau.

Det er knap 120 millioner danske slagtekyllinger, der vil få foder med genmotificeret soja. Danske fjerkræproducenter har som de eneste holdt ved og i over ti år haft et forbud mod brug af GMO-foder. 

Læs også: Brancheanalyse: Verdens største økologiske detailhandelsandel

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere