Del : SMS

Fransk skat stikker kniven i Nutella

aaa

Selvom Frankrig lægger an til at firedoble afgiften på palmeolie - en central ingrediens i Nutella - så vil producenten ikke ændre på opskriften.

Artiklen fortsætter under annoncen
Frankrig fattes penge, og mens det senest var de rige, som fik sig en ordentlig skattestigning, så har de franske senatorer nu udset sig det næste mål, der kan bringe penge i kassen og barbere landets underskud ned. 

Denne gang er palmeolie, som står over for en solid afgiftsforhøjelse på 300 procent. Skatten bliver af samme årsag kaldet en Nutella-skat, fordi en af hovedingredienserne i morgenmadsproduktet netop er palmeolie. Forslaget pakkes dog - på linje med den netop afskaffede danske fedtskat - ind i ønsker om at begrænse indtaget af mættet fedt hos franskmændene.

Endnu er der blot tale om et forslag, men allerede nu er producenten bag Nutella, italienske Ferrero, kommet på banen med en klar melding: Der bliver ikke fiflet med opskriften på Nutella for at undgå den øgede beskatning, siger direktør Frederic Thil til Le Parisien.

"Argumenterne er unfair og følgerne ville blive katastrofale," siger han og tilføjer, at selskabet vil gøre alt for minimere omkostningerne ved afgiftsstigningen for forbrugerne.

Frankrig har allerede hævet afgifterne på sodavand og har seneste diskuteret muligheden for at hæve afgifterne på øl.
 
Der bliver solgt mere end 100 millioner glas Nutella hvert år i Frankrig. 

Palmeolie udgør godt 20 procent af indholdet i Nutella.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere