Del : SMS
Berlingske Business

Formandskandidater vil bygge bro til landmænd

Onsdag får dansk landbrug ny frontfigur. Begge formandskandidater mener, at Landbrug & Fødevarer bør lytte mere til medlemmerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tilliden til dansk landsbrugs store organisation, Landbrug & Fødevarer, skal genskabes. Det understreger formandskandidaterne Martin Merrild og Henrik Frandsen forud for onsdagens delegeretmøde, der skal vælge organisationens nye frontfigur og dermed en af dansk landbrugs mest magtfulde stemmer.

- Jeg vil lægge vægt på, at vi virkelig samler landbruget. Det er vigtigt, at vi skaber en organisation, som landmændene kan genkende sig selv i, siger Martin Merrild fra Hjerm.

Den tidligere Venstre-borgmester i Struer Kommune gik også efter formandsposten for halvandet år siden, men tabte dengang til Niels Jørgen Pedersen, som nu trækker sig.

- Det har været relativt nemt at starte nye landbrugsorganisationer, fordi Landbrug & Fødevarer ikke har været god nok til at udtrykke landmændenes holdninger og frustrationer over dårlig økonomi og myndighedernes kontrolsystemer. Vi har behov for at gøre det væsentligt bedre, siger Martin Merrild.

Henrik Frandsen fra Skærbæk har været viceformand i Landbrug & Fødevarer det seneste halvandet år. Han mener, at organisationen ikke i tilstrækkelig grad har formået at forklare de resultater, den har opnået.

- Vi skal genskabe sammenholdet og nedbryde tillidskrisen. Det er vigtigt, at vi får skabt en forståelse blandt landmændene af, at det, vi arbejder med, har betydning ude på den enkelte staldgang, siger han.

Henrik Frandsen afviser, at han som en del af ledelsen bærer et særligt ansvar for tillidskrisen.

- Vi har alle et medansvar, men det, at jeg har været viceformand i halvandet år, gør, at jeg har fået en indsigt i de mekanismer, der er skyld i tillidskrisen. Det gør, at jeg kan stille mig i spidsen for at få genskabt sammenholdet, siger han og uddyber:

- Jeg tror, det er vanskeligt at komme fra sidelinjen og sætte sig i formandsstolen og tro, at man har løsningen på denne udfordring.

Museumsdirektør og landbrugsforsker Flemming Just har fulgt formandsvalget tæt, og han vurderer, at det i bund og grund er ligegyldigt, hvem landmændene vælger som ny formand. Valget er mest af alt et spørgsmål om stil, mener Just, der betegner Henrik Frandsen som en person, der er dygtig på de indre linjer:

- Hans tilgang er, at man opnår mest for dansk landbrug ved at bide sig fast i bordkanten og med argumenter få regeringen til at opgive forskellige dele af miljøpolitikken og indrette det mere landbrugsvenligt, siger han.

Flemming Just kalder Martin Merrild mere konfrontatorisk:

- Hans styrke er, at han er skarpere i munden. Det signal, han sender, er noget i retning af, at nok er nok, og nu må landbruget sætte hælene i i forhold til miljøområdet, siger han.

Organisationen Bæredygtigt Landbrug har ifølge Flemming Just tiltrukket mange medlemmer fra Landbrug & Fødevarer, fordi man på nogle områder har en klarere holdning:

- Mange synes, at Landbrug & Fødevare er sovset for meget ind i Christiansborg-politik, siger han og spår, at Martin Merrild ender med at trække det længste strå:

- Jeg tror, at han vinder meget snævert.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere