Del : SMS
Berlingske Business

Flere danske restauranter etablerer sig i udlandet

Aamanns, Øster Farimagsgade 10.
Foto:

Danske restaurantkoncepter har succes og forsøger sig i stigende grad uden for landets grænser, fortæller brancheorganisation, der kalder det en ny trend.

Artiklen fortsætter under annoncen

I et forsøg på at skabe vækst er danske restauranter i de seneste år begyndt at søge til udlandet i en grad, som man ikke har set før. Det sker som et led i ambitiøse vækstplaner og kan samtidig styrke det i forvejen stærke danske brand indenfor mad, mener Katia K. Østergaard, direktør i brancheforeningen Horesta.

- Det vi har set - særligt i de seneste to år - er, at danske restauranter og især kæderne er begyndt at etablere sig i udlandet. Vi har eksempler på etableringer i London, New York samt Sverige, Norge og det tyske marked, siger hun til Berlingske Nyhedsbureau.

I denne måned åbner Mash, den danske steakrestaurant, dørene i London, hvor også Sticks’n’Sushi etablerede sig i marts i år, mens Aamanns, som serverer højkvalitets-smørrebrød, har valgt at slå sig ned i New York. I 2010 åbnede desuden The Royal Café i Tokyo, Joe & The Juice i London, og i 2011 blev australierne i Adelaide en A Hereford Beefstouw rigere.

Tendensen er således relativt ny, men Horesta håber, at der kan blive tale om et eksporteventyr, som man tidligere har set det i detailhandelen og indenfor modebranchen. I mindre skala godt nok.

- Vi har set det i en årrække i andre danske brancher, og jeg mener, at det er en stærk tendens, at flere og flere restauranter også har mod på at prøve kræfter med udlandet. Der er tale om restauranter med et højt niveau, så det er med til at styrke Danmarks gastronomiske brand, siger Katia K. Østergaard.

Hun peger på, at Danmark kan være et lille land, når det gælder om at vækste indenfor restaurationsbranchen.

- Vil man vækste, så kan det være nødvendigt at udbrede sit koncept til udlandet, lyder det.

Også Jensens Bøfhus har i de seneste år udbredt sit koncept og befinder sig blandt andet i Stockholm og Oslo.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere