Del : SMS
Berlingske Business

Fedtafgiften har vundet kampen mod smør

TIL BMS FRI FORSKUD DANSK MORGENMAD
Foto:

Netop som regeringen og Enhedslisten er blevet enige om at fjerne fedtafgiften, viser en ny undersøgelse, at danskernes forbrug af smør er faldet med op mod 20 procent efter indførelsen af den omstridte afgift.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den første videnskabelige undersøgelse på området viser nu, at den omdiskuterede fedtafgift ser ud til at virke efter hensigten. Forbruget af smør, margarine og olie er ifølge undersøgelsen faldet med mellem 10 og 20 procent i de sidste tre måneder af 2011, efter afgiften blev indført 1. oktober samme år, i forhold til samme periode de to foregående år. Det skriver Information.

Ifølge lektor på Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet, Jørgen Dejgård Jensen, der er ekspert i afgifter på fødevarer og en af forskerne bag undersøgelsen, ser der ud til at være en klar sammenhæng mellem prisstigningen på fedt og faldet i forbruget.

- Der er en tydelig effekt, og det er der for så vidt ikke noget overraskende i. Det er grundlæggende økonomi, at forbruget falder, når prisen stiger, siger Jørgen Dejgård Jensen til Information.

Ironisk nok kommer undersøgelsen samtidig med, at regeringen og Enhedslisten som et led i finanslovsforhandlingerne netop har besluttet at fjerne fedtafgiften.

De Radikales gruppeformand, Marianne Jelved, siger til Information, at det primært er sukkerafgiften, der har bekymret hende, fordi hun frygter, at den vil føre til urimelige prisstigninger på produkter som eksempelvis yoghurt.

Organisationer som Dansk Industri, Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer har kritiseret afgiften efter dens indførelse, og siden har Venstre, de Konservative og Dansk Folkeparti ændret holdning og ønsker den nu afskaffet. Også de nuværende regeringspartier stemte i sin tid for afgiften, men nu har regeringen altså aftalt med Enhedslisten at afskaffe den, ligesom partierne vil annullere den udvidelse af den eksisterende sukkerafgift, som skulle træde i kraft 1. januar 2013.

Tallene, som ligger til grund for den videnskabelige undersøgelse, dækker ikke salg, men forbrug af produkterne, uanset hvor de er købt, hvormed der er taget højde for eventuel grænsehandel. Det fastslår Jørgen Dejgård Jensen overfor Information.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere