Del : SMS
Berlingske Business

Fedt-diæt forgylder Arla

pix-bacon
Efterspørgslen på fedtholdige madvarer som bacon, smør og ost er i høj kurs hos svenskerne. Foto:

En fedtholdig diæt får madvarer som bacon, ost og smør til at stige i kurs.

Artiklen fortsætter under annoncen
Færre kulhydrater og mere fedt. Det går diæten LCHF i korte træk ud på, og den har fået tag om svenskerne. De køber i højere grad fedtholdige madvarer som bacon, smør og ost, og det får Arla Foods i Sverige til at juble. Det skriver Dagens Industri.

Mens de fedtholdige madvarer stiger i kurs hos svenskerne, så lader de kulhydraterne stå. Kartofler, pasta og brød står længere og længere tid på hylderne i supermarkederne.

"Efterspørgslen på fedtholdige produkter stiger, mens light-produkterne bliver stående på hylderne i lige så høj grad som de fedtholdige produkter forsvinder derfra," siger PR-chef for Arla Foods i Sverige, Inger Söderlund til Dagens Industri.

Diæten hedder Low Carb High Fat og startede tilbage i 2009. Kosteksperter, kogebøger og madblogs roste kuren og talte alle varmt om, hvordan den kunne øge vægttab og samtidig havde en masse andre sundhedsmæssige fordele.

Men det er ikke kun madbloggerne, der jubler over diæten, for kurens indtog i Sverige har sat sit præg på svenskernes madvaner. Lige siden 2009 er salget af bacon, smør og æg steget, men lige så meget som branchen jubler over det stigende salg, så er diætister bekymrede. For LCHF-tilhængerne lader ikke kun kulhydraterne stå; de glemmer også frugten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere