Del : SMS
Berlingske Business

Faldende mælkepris giver Firstfarms underskud

man buys milk at the supermarket
Faldende mælkepris giver Firstfarms underskud. Foto: Iris

Firstfarms, der investerer i landbrug i Østeuropa, har haft et skidt regnskabsår i 2015. Det er blandt andet tørke og vigende indtjening på salg af mælk, der gør, at selskabet kommer ud af sidste år med et stort underskud. Det fremgår af selskabets årsregnskab for 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Resultatet er isoleret set utilfredsstillende, vedgår Firstfarms i regnskabet, men pointerer samtidig, at resultatet skal ses i sammenhæng med de udfordringer, som man har været ramt af i 2015 med lave mælkepriser samt tørke i store dele af Centraleuropa.

Modgangen kan da også tydeligt aflæses på bundlinjen. Årets resultat blev minus 22 mio. kr. i 2015 mod et overskud på 8,8 mio. kr. året før.

Til BM Business

MALKET BUNDLINJE

- Firstfarms realiserede en meget tilfredsstillende høst i Østrumænien i 2015. Der er realiseret rekordudbytte i både forårs- og efterårsafgrøder, som samlet ligger væsentligt over budget. I Slovakiet og Vestrumænien har efterårsafgrøderne givet udbytte som budgetteret, mens forårsafgrøderne har givet et udbytte langt under budgettet. Salgspriserne ligger samlet marginalt over budget, påpeger selskabet.

I alt påvirker udbytteresultat af høsten Firstfarms resultat negativt med 17 mio. kr. i 2015 i forhold til budget og med 31 mio. kr. i forhold til året før.

RB Plus Masser af økoforbrugere, men få landmænd

Også når man ser på den solgte mælkemængde, er Firstfarms udfordret. Den er reduceret med 2,4 mio. kilogram i 2015 i forhold til 2014. Der blev i alt leveret 21,8 mio. kilogram mælk fra Firstfarms i 2015. Der blev ellers dagligt leveret i gennemsnit 29,8 kilogram mælk per malkende ko ultimo 2015 mod 28,5 kilogram ved udgangen af 2014. Men Firstfarms er ramt af et fald i prisen på mælk.

Mælkeprisen er faldet drastisk fra ultimo 2014, og den har i 2015 været i spændet 2,22 kr. til 1,84 kr. Den gennemsnitlige salgspris har i 2015 udgjort 1,98 kr. per kilogram mod 2,61 kr. per kilogram i 2014. Mælkeprisen påvirker resultatet negativt med 9 mio. kr. i 2015 i forhold til budget og med 14 mio. kr. i forhold til året før.

18BUSPeder-Tuborgh-151646.jpg

SER NUL-RESULTAT I 2016

Firstfarms forventer et driftsresultat (EBIT) for 2016 på 0 kr.

I lighed med 2015 forventes 2016 at være et indtjeningsmæssigt udfordrende år for mælkeproduktion i EU, erkender Firstfarms i regnskabet.

Firstfarms erklærer dog, at man løbende tilpasser sig disse rammevilkår.

Afgrødepriser ventes af selskabet at blive stabiliseret på niveau med realiserede priser i 2015.

Firstfarms vil i 2016 fortsat arbejde med optimering af driften, herunder en reduktion af dyrkningsusikkerhed i tørre perioder og forventer en forbedret indtjeningsevne, lyder det fra selskabet.

TABEL FOR FIRSTFARMS 2015:

#

Mio. kr. FY 2015 FY 2014

----------------------------------------

Nettoomsætning 111,8 125

Resultat af primær drift -14,7 19,2

(EBIT)

Resultat før skat -22,5 11,5

Årets resultat -22 8,8

----------------------------------------

#

Forventninger til 2016:

#

Mio. kr. Ved FY 2015

--------------------

EBIT 0

--------------------

#

/ritzau/FINANS

 

Andreas Antoni Lund +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere