Del : SMS

Færøsk kometselskab er 12 mia. kroner værd

Hvannasund
Hvannasund. Pressefoto: Bakkafrost.fo

Det færøske selskab Bakkafrost er verdens bedste til at tjene penge på laks. Bakkafrost-aktien er tidoblet i værdi siden børsnoteringen i marts 2010. Selskabet er i dag 12 milliarder kroner værd.

Artiklen fortsætter under annoncen

2015 blev et gyldent år for europæisk lakseindustri. Og nummer ét til at tjene penge på at opdrætte fiskene er den færøske komet Bakkafrost, der er verdens mest lønsomme lakseproducent. Sidste år slog Bakkafrost rekord med 17 kr. i driftsoverskud før renter og skat pr. kilo solgt laks.

Dermed tjente selskabet, der blev noteret på fondsbørsen i Oslo for seks år siden, dobbelt så meget på at sælge laks som gennemsnittet af de børsnoterede norske lakseopdrættere.

Færøernes største lakseproducent er en strømlinet vækstvirksomhed med stor­aktionæren Regin Jacobsen, der har godt ni procent af aktierne, som administrerende direktør. Hans mor sidder på lige så mange aktier. Selskabet har både lave driftsomkostninger, tårnhøj profit og forgylder sine investorer. Gang på gang, når det nordatlantiske selskab aflægger kvartals- og årsregnskab, bliver det lovprist af imponerede norske lakseanalytikere. Det gælder også det nyligt aflagte årsregnskab for 2015.

»Bakkafrost er et eventyr. Ingen tvivl om det. Målt på driftsresultat pr. kilo laks har selskabet lige siden 2011 været verdens bedste til at tjene penge. Bakkafrosts styrke er, at det har lav gæld og andre aktiviteter end opdræt af laks, så firmaet er rustet til at komme gennem en krise. Ved siden af driften af fiskefarme har Bakkefrost produktion af fiskeolie, fiskemel og fiskefileter. Det er en god spredning af aktiviteterne,« siger lakseanalytiker Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets.

..

Bakkafrosts markedsværdi er nu 12 milliarder kr. Hvis en investor ved selskabets børsnotering i foråret 2010 f.eks. købte for 100.000 kr. Bakkafrost-aktier, er deres værdi i dag tidoblet til én mio. kr. Oven i det skal lægges, at investoren har fået udbetalt 80.000 kr. i udbytte siden børsnoteringen.

Stærk fokus på driften

12BUSBUSINESS-165354.jpg
Bakkafrosts koncernledelse. Fra venstre Runí M. Hansen, formand, Regin Jacobsen, koncernchef, Odd Eliasen, direktør, og Gunnar Nielsen, finansdirekør.

»For os er det vigtigt, at vi har en knaldgod drift. Det har vi hele tiden fokus på,« siger Runí M. Hansen, formand for bestyrelsen.

Rekordåret 2015 gav Bakkefrost en forrygende indtjening. Selskabet omsatte for næsten 2,9 milliarder kr. og havde et driftsoverskud på én milliard kroner.

På bundlinjen var der et overskud på 810 mio. kr., altså en profit op på 28 procent af omsætningen.

Regentparret besøgerGlyvrar

Bakkafrost fik både højere salgspriser, højere fortjeneste, havde lavere omkostninger og langt færre sygdomsproblemer i sine laks end norske konkurrenter.

Efter Ruslands sanktioner mod vestlige lande i eftersommeren 2014, herunder forbud mod eksport til Rusland af en række fødevarer fra laks til svinekød, formåede Bakkafrost gennem lang tid at afsætte et sted mellem 30 og 40 procent af sin produktion af fersk og frossen laks til Østeuropa. De russiske opkøbere har over en lang periode betalt Bakkafrost tårnhøje priser for de eftertragtede ferske færøske laks.

Det russiske marked blev en pengemaskine for firmaet. Og Rusland er på laks blevet Færøernes næstvigtigste handelspartner efter EU. I fjerde kvartal af 2014 tegnede Østeuropa sig for 58 procent af Bakkafrosts samlede salg af fersk laks.

21BUSFærøerneFiskeri.jpg

Mens Danmark, resten af EU og Norge var ramt af russiske sanktioner, rejste den daværende færøske regeringschef Kaj Leo Holm Johannesen i september 2014 til Moskva for at forhandle om øget færøsk eksport til Rusland. Han fik et russisk tilsagn om øget eksport.

Monopollignende status

Færøerne kunne og kan dog slet ikke levere fersk laks i de enorme mængder, Norge tidligere eksporterede til det umættelige russiske marked. Men Ruslands straffesanktion med stop for import af norsk laks har nærmest givet Færøerne og dermed Bakkafrost monopol på levering af fersk laks.

Sidste år reducerede Bakkafrost sin afhængighed af det russiske marked. 36 procent af den samlede produktion af fersk og frossen laks blev således eksporteret til EU, mens Rusland og andre østeuropæiske lande tegnede sig for samlet 30 procent af afsætningen. Henholdsvis 19 og 15 procent af Bakkafrosts salg lå i USA og Asien.

Rekordhøje fiskepriser

Bestyrelsesformand Runí M. Hansen vil gerne slå fast, at Bakkafrost er blevet mindre afhængig af det russiske marked.

»Ruslands andel af vores salg er faldet meget i 2015. Vi har geografisk en fantastisk fin fordeling af vores afsætning mellem markederne EU, USA, Asien og Østeuropa,« siger han.

FAROES-OIL/INDEPENDENCE

Formanden vil ikke medgive, at Rusland fortsat er Bakkafrosts pengemaskine.

»Det kan man slet ikke sige. For vi får lige så høje priser på andre markeder som i Rusland,« siger Runí M. Hansen.

Verdensmarkedspriserne på laks var rekordhøje i 2015. Norges samlede eksport af laks voksede med 3,2 milliarder kr. til 38 milliarder kr.

Bakkafrost, der som nævnt omsatte for små 2,9 milliarder kr. sidste år, tegnede sig for omkring 70 procent af Færøernes lakseeksport og op mod 40 procent af øgruppens eksport, der stort set kun er fisk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere