Del : SMS
Berlingske Business

Eksperternes råd: Sådan undgår din virksomhed en "shitstorm" på sociale medier

Kritik af Jensens Bøfhus
100.000 danskere protesterer mod Jensen's Bøfhus, der har fået rettens ord for, at ikke alle og enhver kan kalde sig Jensen. ARKIVFOTO Foto:

Mere end 100.000 danskere protesterer på Facebook over Jensen's Bøfhus, der har fået rettens ord for at kun de kan kalde sig Jensen. Se hvordan du undgår at havne i samme situation.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jensens Fiskerestaurant i Sæby har muligvis retstavningen på sin side, men ikke retten. Jensen's Bøfhus fik i sidste uge rettens ord for, at Jensen's - uanset det forkerte brug af apostrof i ejefald - er et beskyttet varemærke som andre ikke bare kan kalde sig.

Men over hele Danmark raser folk nu over bøfhusets sejr i retssalen. Mere end 100.000 brugere på Facebook protesterer over bøfhuset og den kamp mod, hvad der opfattes som den lille mand. Indtil videre lyder meldingen fra bøfhusets ejer, at det endnu ikke har ramt omsætningen, men det kan muligvis ændre sig, hvis folkestemningen fortsætter.

Kritik af Jensens Bøfhus

I en undersøgelse i Berlingske Business Magasin, spurgte vi ind til virksomhedsledernes nervøsitet ved de sociale medier. 92 procent af de mere end 2.300 virksomhedsledere i undersøgelsen svarer, at virksomheden er aktiv på sociale medier, men for hver fjerde virksomhedsleder er det samtidig med frygten for negative reaktioner som medpassager.

I samme forbindelse kom eksperterne Trine-Maria Kristensen og Jonathan Wichmann med deres råd til, hvad virksomhederne skal gøre for at undgå et dårligt ry på de sociale medier:

Vær redelig: Hvis man er ordentlig og redelig i alt, hvad man gør, er der ikke noget at frygte. Lad være med at snyde kunderne eller slække på kvaliteten af produkterne. Hvis man laver noget, man kan stå inde for, går det som regel godt.

Vær forberedt: Hvis der er skeletter i skabet fra tidligere tider, så forbered jer på, hvordan det skal håndteres, når det kommer ud. Forbered, hvad vil I sige, og hav svarene klar på de spørgsmål, I kan forudsige vil komme.

Hav selvtillid: Ret ryggen og lad være med at være bange for kunderne. Kunden har ikke altid ret. Hvis de skriver noget sludder, skal man have selvtillid nok til at skrive, hvordan tingene hænger sammen.

Vær ydmyg: Alle laver fejl, så når det sker, så indrøm det og sig undskyld med det samme. Håndtér sagen, inden den griber om sig.

Følg med: Overvåg samtalerne om jeres firma på de sociale medier, så I ved, hvad der bliver sagt om jeres brand. På den måde kan man reagere i tide.

Gå i dialog: Det er ikke nok at sidde og poste meddelelser den ene vej, interaktionen med kunderne er vigtig.

Lad være med at snyde: Skriv ikke bare ting for at »sætte gang i debatten«, og lad være med at få bekendte eller ansatte til at trykke likes eller kommentere for at få det til at se ud som om, der er aktivitet på jeres Facebook-side. Dialog og interaktion kommer af sig selv, når indholdet er godt og interessant.

Hav styr på domænenavne: Køb eventuelt de domæner, der ligner jeres eget. Så undgår I cybersquatting, hvor andre misbruger jeres navn til tvivlsomme formål.

Gør kursen fleksibel: Det er fint at have en plan, inden man går i gang. Men der skal være plads til at skifte kurs undervejs, når man opdager, hvad der virker og ikke virker.

Læs hele artiklen fra Berlingske Business Magasin her

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere