Del : SMS
Berlingske Business

Det hvide guld - dansk eventyr i Kina

Arla
I Kina vokser middelklassen markant i byerne, hvor der bruges flere penge på mad. Verdens store mejerier, herunder Arla, får høje priser for »de hvide dråber guld«. Dansk-kinesiske fødevareaftaler kan skabe fundamentet for en yderst indbringende milliardstor eksport. ARKIVFOTO Foto:

I Kina vokser middelklassen markant i byerne, hvor der bruges flere penge på mad. Verdens store mejerier, herunder Arla, får høje priser for »de hvide dråber guld«. Dansk-kinesiske fødevareaftaler kan skabe fundamentet for en yderst indbringende milliardstor eksport.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mælk er blevet dette årtis »hvide guld« for den internationale fødevarebranche. Alene Arlas eksport af mejeriprodukter til Kina udgjorde godt én milliard kr. sidste år, og eksporten ventes at nå 3,5 milliarder kr. i 2017. Hvis tendensen fortsætter, bliver det et eksporteventyr, der vil noget.

Kinesernes tørst efter mælk har gennem længere tid boostet mælkepriserne på det globale marked. Såvel europæiske som amerikanske, australske og newzealandske mejerier venter rekordindtjening i 2014. Fremgangen er båret specielt af eksport til vækstmarkeder som Asien, Sydamerika og Mexico.

Tager vi verdens største økonomi, Kina, bliver folk rigere og rigere. Og det har stor betydning for kinesernes forbrugsmønstre, da det øgede fødevareforbrug er kommet i takt med, at middelklassen er vokset markant, specielt i byerne, hvor der bruges flere penge på mad. Det er f.eks. trendy at drikke yoghurt med sugerør.

01BUSThise-Mejeri.jpg

Alt dette er en udvikling, der har været i gang i nogle år, og den har sat sig tydelige spor i den danske eksport af fødevare- og landbrugsprodukter. Den nåede sidste år i alt op på næsten 18 milliarder kr. Aktører som eksempelvis danske Arla, italienske Parmalat, amerikanske Dean Foods og newzealandske Fonterra har det som blommen i et æg. Efterspørgslen fra Kina trækker priserne på mejeriprodukter i vejret.

Kinesiske forbrugere betaler i øjeblikket i butikkerne mellem 35 og knap 50 kr. pr. liter frisk konventionel mælk fra Australien. Prisen er astronomisk, fordi den friske mælk kommer til Kina med fly og er yderst eksklusiv for kinesiske forbrugere, mens langtidsholdbar økologisk mælk fra danske mejerier, der bliver sejlet fra Europa til Kina, »kun« koster 25 til 30 kr. pr. liter. Men ingen andre steder i verden får danske mejerier så høje priser som i Kina. De mange fødevareaftaler, der i april blev indgået mellem danske og kinesiske virksomheder og myndigheder, da dronning Margrethe og prins Henrik stod i spidsen for en stor dansk erhvervsdelegation til Kina, kan skabe fundamentet for opbygning af en yderst indbringende milliardstor eksport af fødevarer og landbrugsprodukter fra Danmark.

Det viser en gennemgang, brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer har lavet på baggrund af en rapport fra »Food Climate Research Network« på University of Oxford. Ifølge rapporten, der er lavet for den engelske regering, steg fødevareforbruget i byerne i Kina målt i løbende priser med 590 pct. fra 1990 til 2010 og i landområderne med 425 pct. Ris og grøntsager udgjorde den største del af den kinesiske kost, men især forbruget af animalske produkter som kød, fisk, æg og specielt mejeriprodukter og fjerkræ steg kraftigt. Inden for mejeriprodukter steg forbruget pr. person med 300 pct., mens forbruget af kylling blev fordoblet fra 1990 til 2010.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere