Del : SMS
Berlingske Business

Det her ved vi om det nye Carlsberg

jkon
Virksomhedsredaktør, Jesper Kongskov. Foto:

Carlsberg har trukket store overskrifter i 2015. Afskeden med topchef-makkerparret Jørgen Buhl Rasmussen og Jørn P. Jensen har været den primære drivkraft. Reelt var der tale om fyringer af de to, der sammen havde stået i spidsen for Carlsberg sammen siden 2007, hvor Nils Smedegaard Andersen skiftede til A. P. Møller - Mærsk. De havde ikke leveret. Det var opfattelsen længe blandt de institutionelle investorer. Og til sidst var det også erkendelsen i bestyrelsen. Er man i tvivl, kan man bare læse udtalelserne i dag fra formand Flemming Besenbacher, som slår fast, at tålmodigheden var sluppet op, og at der er brug for en anden type som direktør, der ikke kalder det halvtomme glas for halvt fyldt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udtalelserne understreger, at forholdet mellem formanden og de to øverste direktører var anstrengt. Buhl og Jensen mente på den ene side, at Besenbacher som formand blandede sig lige lovlig meget i driften, og formanden var på den anden side stærkt utålmodig efter at se en forbedring i Carlsberg og en vej ud af den vækstsump, som Carlsberg havde siddet fast i gennem flere år.

04BUSPix-Flemming-Besenbach.jpg

Den nye mand på broen, Cees ’t Hart, skal rydde op. Han tager livtag med års fejlslagen vækststrategi, som byggede på, at Rusland for Carlsberg var et vækstlokomotiv, der aldrig stoppede. Men det gjorde det. Også i den grad.

Men topledelsen i Carlsberg med Buhl og Jensen holdt for længe fast i ambitionerne om at vokse med Rusland som løftestang.

Det er slut nu.

Hart præsenterer til foråret en stor plan, som ventes med meget stor spænding. Han har med vilje givet sig ganske god tid til at udarbejde den, og det er sket sammen med de øverste 60 direktører i Carlsberg, som alle har været med i interne arbejdsgrupper på tværs, som er kommet med input til, hvordan Carlsberg skal se ud i fremtiden.

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

Allerede nu ved vi dog, at planen for Carlsberg indeholder et nyt fokus på lønsomhed og afkast. ’t Hart skal give investorerne det, de vil have.

Hvad betyder det?

At Carlsberg – i hvert fald på den korte bane – bliver en mindre virksomhed. Det er et opgør med hele selvforståelsen i virksomheden, som i mange år har været centreret om at vokse målt på volumen og med entré på nye markeder.

Carlsberg

Det betyder formentlig færre varemærker i virksom-heden, hvor Hart vil skære de mærker og varenumre fra, som ikke tjener penge nok.

Det betyder farvel til markeder, hvor Carlsberg ikke er eller har udsigt til at blive nummer et eller to. Det kan betyde, at Carlsberg opgiver visse mærker og bryggerier i nøglemarkeder som Rusland, Storbritannien og Kina. Alle markeder som tidligere har været hårde slagmarker for bryggeriet.

Harti

Alt i alt skal det nye og mindre, men mere fokuserede Carlsberg give virksomheden en finansiel styrke og overskud til igen en dag at kunne tage et vækstmæssigt kvantespring, som virksomheden har gjort det i 2000, 2004 og 2008, hvor store og modige opkøb og samarbejder transformerede virksomheden. Tiden vil vise, om det når at blive i ’t Harts tid som topchef.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere