Del : SMS
Berlingske Business

»Det er ikke bare promiller - det er op til 100 procent hestekød«

Spanghero_Business
Der er påvist hestekød i færdigretter fra Spanghero, som blandt andet er solgt til danske butikker som SuperBest, Spar, Kiwi, Nærkøb og Letkøb. Foto:

Mistanken om hestekød i lasagne fra danske supermarkeder er forstærket efter nye analyseresultater. Lasagnen er blandt andet blevet solgt i SuperBest og Spar.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det franske firma Comigel betragter det nu som endnu mere sandsynligt, at der har været hestekød i lasagne, som er solgt i Danmark. Det oplyser den danske købmandsgrossist SuperGros, efter at Comigel har foretaget nye analyseprøver.

Prøverne fra flere tilfældigt udvalgte færdigretter viser, at der har været hestekød i produkterne, hvor der udelukkende burde have været oksekød.

»Den franske producent Comigel, som den her sag jo langt hen ad vejen har drejet sig om, har testet nogle produkter, som er solgt i andre lande, men som er af samme karakter som vores. Der viser resultaterne, at der er hestekød i, og det er ikke bare promiller. Det er op til 100 procent hestekød,« siger indkøbsdirektør Per Thau fra SuperGros.

Baseret på de prøver har Comigel derfor meddelt SuperGros, at der sandsynligvis også er hestekød i de produkter, som er blevet solgt i Danmark.

»Det er jo den mistanke, vi hele tiden har haft, og den har vi så fået yderligere bekræftet. Vi har ikke konstateret, at der er hestekød i produkter, som vi har haft på det danske marked, men det er klart, at sandsynligheden er steget endnu mere,« siger Per Thau.

SuperGros har sendt prøver til analyse af de danske produkter, men resultaterne er først klar i næste uge. Derfor er det endnu for tidligt at konkludere, om der har været hestekød i lasagnerne fra de danske butikker.

Allerede i sidste uge blev de pågældende produkter tilbagekaldt fra de danske supermarkeder. Der er tale om »Best Lasagne«, der har været solgt i SuperBest, samt »First Price Lasagne«, der har været solgt i Spar, Go’on, KIWI minipris, Nærkøb, Letkøb, Elite og andre butikker uden for kæde.

Torsdag mødes De Samvirkende Købmænd, COOP og Dansk Supermarked med Fødevarestyrelsen for at drøfte, hvordan man i fremtiden kan imødegå grænseoverskridende svindel med råvarer.

»Det her rejser jo spørgsmålet om, hvordan vi sikrer, at der ikke kommer sådan noget ulovligt kød i produkterne, og det er et rigtigt godt spørgsmål,« siger Per Thau.

SuperGros beklager stærkt, at danske forbrugere er blevet vildledt og muligvis har købt hestekødslasagne. Grossisten forhandler ikke andre produkter, der indeholder kød fra franske Comigel.

Fødevareminister Mette Gjerskov (S) besluttede efter et møde med Fødevarestyrelsen tirsdag at skærpe kontrollen i sagen om hestekød. Hun har i samråd med Fødevarestyrelsen sat tre initiativer i værk.

»Det første er, at styrelsen tjekker, at supermarkedskæderne rent faktisk har hevet risikovarerne ned fra hylderne. Det andet handler om, at de skal lave en screening ude i supermarkederne for at finde ud af, om der er risiko for, at der er svindlet med emballagen på andre varer. Og som det sidste vil vi følge op på supermarkedskædernes analyser af de produkter, som er blevet fjernet, så vi kan bruge det fremadrettet,« sagde Mette Gjerskov tirsdag til Berlingske Nyhedsbureau.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere