Del : SMS

Den danske juleand er en truet race

and
Foto:

Danskerne køber stadig færre ænder fra danske producenter, når juleanden ryger i indkøbskurven, og det tvinger producenter til at satse på alternative produkter som eksempelvis ande-chorizo.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tre millioner ænder om året ryger hvert år ned i danske maver, men en stadig mindre del af dem kommer fra Danmark.

På få år er branchen ifølge Landbrug & Fødevarer gået fra 1,7 mio. slagtede ænder til 0,6 mio. Salgstallet forventes i år at nå 400.000.

”Det handler om ren og skær overlevelse. Der skal snart ske noget, ellers vil der ikke blive produceret ænder i Danmark i fremtiden,” siger Martin Daasbjerg, der er repræsentant for de danske ande-avlere, til magasinet Food & Culture.

Langt hovedparten af de solgte ænder sælges hele. Ifølge Landbrug & Fødevarer ligger en del af forklaringen i de hårde tider, at flere vælger dybfrosne udskæringer som andebryst og -lår. De udgør imidlertid under halvdelen af en hel and, og der er derfor langt mere spild.

Et offentligt støttet projekt skal derfor sikre, at andeproducenterne i samarbejde med slagtere og kokke får nye produkter ud af ænderne end de hele juleænder og Mortens Aften-ænder, der traditionelt set har været branchens rygrad.

Hvis det går som andeproducenterne håber, så vil der næste år være dansk andepaté, ande-chorizo og konfitteret and klar til supermarkedenes hylder. De skal markedsføres over Facebook og på restauranter, så man kan kompensere for det vigende salg af ænder i højtiderne, der stadig udgør 70-80 pct. af branchens omsætning.

”Hvis vi kan komme ud gennem kokkenes omtale, vil vi få mange flere i tale, og så tror vi på, at efterspørgslen vil blive større,” siger Martin Daasbjerg til Food & Culture.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere