Del : SMS
Berlingske Business

Delikat udvikling for gourmetrestauranter

Delikat udvikling for gourmetrestauranter
Der er igen penge at tjene på gourmet. Foto:

Danmarks fineste spisesteder nøjes ikke med at glæde sig over tre nye Michelin-stjerner. Det går nemlig langt bedre med økonomien i landets gastronomiske elite.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er ikke kun maden, der er god på Danmarks bedste spisesteder. Økonomien klarer sig også langt bedre end for bare et par år siden, hvor krisen kradsede i de højere gastronomiske luftlag.

Det viser en undersøgelse foretaget af brancheorganisationen Horesta i sommeren 2013.

Sundere restauranter kæmper på midten - 1

Omsætningen i de danske gourmetrestauranter i undersøgelsen var i gennemsnit på 11 millioner i 2013, og det er en stigning på 9,6 procent i forhold til året før blandt de restauranter, der er gengangere i undersøgelsen. Det er noget bedre end forholdene for restaurationsbranchen generelt, hvor omsætningen er steget med 5,2 procent i samme periode. Samtidig er resultatet før skat for gourmetrestauranterne forbedret med 2,1 procent.

Lidt mere end hver tredje restaurant i undersøgelsen har fået tildelt en Michelin-stjerne eller Bib Gourmand.

17BUSSverige-Velstand-kapit.jpg

Undersøgelsen viser også, at tildelingen af Michelin-stjerner har en stor indflydelse på den enkelte restaurants økonomi. Således stiger omsætningen i det år, en restaurant første gang bliver tildelt den eksklusive hæder ofte med minimum 25 procent.

Samtidig vurderer Horesta, at knap en tredjedel af alle Michelin-restauranternes gæster, svarende til cirka 43.000, er såkaldte gastro-turister, der rejser til København med det primære formål at spise på de fine spisesteder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere