Del : SMS

De russiske tiltag virker for Carlsberg

Carlsberg regnskab_business
Foto:

De geværgreb, som Carlsberg har taget for at ændre en dårlig trend i markedsandelen på det for bryggeriet så vigtige marked i Rusland, begynder at bære frugt.

Artiklen fortsætter under annoncen

De geværgreb, som Carlsberg har taget for at ændre en dårlig trend i markedsandelen på det for bryggeriet så vigtige marked i Rusland, begynder at bære frugt. Det vurderer koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen over for Ritzau Finans.

- Der er faktisk tale om tiltag, som vi satte i søen i andet halvår sidste år, som nu ser ud til at give resultater, siger han.

Han hentyder blandt andet til, at Carlsberg har gennemført flere effektiviseringsprojekter (excellence-programmer) fra Europa også i Rusland, og samtidig er topledelsen skiftet ud. Det samme er en række andre ledende medarbejdere og ind er kommet problemknuseren fra Carlsberg UK, Issac Sheps, der tiltrådte til nytår.

Jørgen Buhl Rasmussen er dog relativt ydmyg midt i glæden over, at markedsandelen i Rusland er på vej mod tidligere tiders højder omkring 40.

- Nu er vi vokset i markedsandel siden fjerde kvartal sidste år. Vi tror trenden vil pege op fremadrettet, men der vil komme sving på vejen, forudser han, men venter trenden, vil være stigende fremadrettet.

Markedsandelen for Carlsberg vigtige russiske marked steg fra 37,2 pct. i fjerde kvartal sidste år til over 37,6 pct. i første kvartal og 37,9 i andet kvartal. Den er i tredje kvartal øget videre til 38,9 pct. I andet kvartal sidste år var markedsandelen 39,0 pct. i Rusland, og de højder er Carlsberg altså stort set tilbage ved, mens der er lidt til toppen på godt 40 pct. fra for et par år siden.

Ud af de fire største bryggerier på det russiske marked kan ellers kun AB Inbev også rapportere om stigende markedsandel. AB Inbev har øget sin markedsandel marginalt til 14,7 pct. fra 14,6 pct. i andet kvartal i år.

Efes har oplevet en markedsandel, der faldt til 14,7 pct. fra 16,8 pct. i andet kvartal, mens Heineken måtte se markedsandelen falde til 12,7 pct. fra 13,1 pct.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere