Del : SMS
Berlingske Business

De klassiske øl-mærker trækker Carlsberg op

tuborg
Foto:

Carlsberg og Tuborg - de klassiske øl-mærker sælger godt og trækker det store læs for bryggerigiganten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et solidt resultat på linje med forventningerne. Sådan betegner aktieanalytiker Jens Houe Thomsen fra Jyske Bank regnskabet for årets første ni måneder fra Carlsberg.

"De har vendt en negativ udvikling, og deres markedsandele er ved at komme op på det rigtige niveau igen," siger han.

Det ses især på det vigtige russiske marked, hvor den er steget fra 37,2 i slutningen af sidste år nu 38,9 procent - tæt på de 39 procent, som bryggeriet sad på i andet kvartal sidste år.

Jens Houe Thomsen bider især mærke i, at koncernen har forbedret sin samlede lønsomhed og sit cash flow, hvilket skaber mulighed for at gå på indkøb.

"De skal bruge penge i Asien," siger Jens Houe Thomsen og peger især på den andel af joint venture-selskabet Chongqing Xinghui Investment i Kina på 18 procent, der lige nu er til salg.

"Den skal Carlsberg kigge på," siger han.

Den helt store trækhest i regnskabet er bryggeriets klassiske mærker Carlsberg og det foryngede Tuborg. Blandt andet i forbindelse med sponsoratet af EURO 2012 steg salget af Carlsberg-mærket med 9 procent over de tre kvartaler på tværs af alle tre regioner, mens Tuborg-mærket voksede med  6 procent - blandt andet gennem et foryngelse af mærkets identitet og lanceringen af Tuborg i Kina i april og lanceringen af den nye 3G-Tuborg-flaske i Rusland og Indien.

Men der er også stigninger i markedsandele for koncernens øvrige mærker som Kronenbourg 1664, Grimbergen og Somersby. De fylder bare ifølge Jens Houe Thomsen ikke meget i det samlede billede.

Cideren Sommersby blev udbredt til 10 nye markeder i Europa og Asien, så den søde drik nu sælges på 22 markeder.

Samtidig blev den tunge, belgiske specialøl, Grimbergen, lanceret på 9 nye markeder i Europa og Asien, hvilket gav en stigning i salget på 50 procent.

Salget af Sommersby blev fordoblet i perioden.

Men ifølge Jens Houe Thomsen er den samlede volumen i specialprodukterne ubetydelig i forhold til de klassiske Carlsberg- og Tuborg øl, som fortsat driver koncernens omsætning.

Det samlede ølsalg udgjorde i de første 3 kvartaler 93,1 millioner hektoliter efter en stigning på 2 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor, mens øvrige drikkevarer udgjorde stort set uændrede 14,5 hektoliter på trods af et fald i salget af læskedrikke på 4 procent - især på grund af Danmark, hvor salget formentlig lider under grænsehandelen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere