Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne er vilde med vin på italienske flasker

Italiensk vin i front
Der skåles i den norditalienske kystby Portovenere. Også når danskerne drikker vin, foregår det ofte fra flasker med italienske etiketter.

For femte år i træk topper Italien, som det land, Danmark importerer mest vin fra. Frankrig er i år forvist til en fjerdeplads, Sydafrika springer højt, og portvinen gør comeback fra sine øretæver under finanskrisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når det kommer til vin, lader Italien til at have charmeret sig ind på den danske forbruger. I hvert fald var der italiensk etiket på mere end hver femte flaske eller boks med vin, som blev solgt til Danmark i 2014. Det viser en ny importstatistik for vin og spiritus fra Dansk Erhverv og VSOD, Vin og Spiritus Organisation i Danmark.

Samlet importerede Danmark 182 mio. liter vin i 2014, hvoraf 39 mio. liter kom fra støvlelandet. Dermed tager Italien for femte år i træk førstepladsen på importlisten til de danske smagsløg.

»Det har gennem de senere år været en klar trend, at italiensk vin i den grad er faldet i de danske forbrugeres smag. Italien har formået at forny sig og tilpasse deres vine, så de står stærkt i konkurrencen med vine produceret udenfor Europa,« fortæller Marie Louise Thorstensen, sekretariatschef i VSOD.

08BUSvinforhandleren-Kjaer-.jpg

Samlet set er den danske vinimport i 2014 dog faldet med otte pct. i forhold til året, og er dermed tilbage på samme niveau som i 2012. Desuden blev cirka 20 pct. af de 182 mio. liter bruttoimport reeksporteret, hvilket bringer nettoimporten af vin ned på 146 mio. liter i 2014.

Tæt kapløb

På det marked har vine fra Chile, Frankrig og Spanien kæmpet indædt om andenpladsen i italienernes slipstrøm. I 2014 stod importen med et mulehår i chilensk favør, efterfulgt af Spanien, mens vinens førsteelsker, Frankrig, må se sig forvist til årets fjerdeplads.

»Fransk vin har været relativt langsom til at tilpasse sig det, som markedet efterspørger. Samtidigt har det været svære år rent høstmæssigt i Frankrig. Det har betydet, at priserne for de billigste franske vinkvaliteter har været væsentligt højere end tilsvarende vine,« forklarer Marie Louise Thorstensen.

Den ellers klassiske vinnation har siden 2006 reduceret sin import til Danmark med 46 pct. I samme periode har især sydafrikanske vine gjort indtog på danskernes middagsborde med en stigning på 78 pct. i importerede flasker og bulk.

HONGKONG/

Årsagen skyldes ifølge Marie Louise Thorstensen det modsatte af Frankrigs fald, nemlig stabile høstudbytter og konkurrencedygtig priser. Dermed ligger Sydafrika i år på importlistens femteplads i tæt forfølgelse af de franske flasker.

Portvin, bobler og spiritus

Også Portugals portvinsproduktion har slynget sig frem i statistikken. Under finanskrisen blev importen af den søde drik hårdt ramt med en reduktion på en tredjedel af den indførte mængde i 2006 og 2007. Med en bruttoimport på 1,5 mio. liter i 2014 har portvinen imidlertid nu gjort comeback fra krisen og genoprettet det tidligere niveau.

18BUSHarald-Krabbe.jpg

Lidt værre er det gået for champagne og mousserende vin, der har oplevet et lille fald fra 2013 til 2014. Samlet set har boblerne dog oplevet pæne vækstrater de seneste år, og importen er stadig over niveauet fra 2012.

For både spiritus og likør var der i 2014 en stigning i importen. Særligt af whiskey, som dog stadig har langt til fordums storhed i perioden fra 2007-2010, hvor importen lå på det dobbelte.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere