Berlingske Business
LIVE
09:44 Rockwool ejer stiger på regnskab »uden skuffelser«

Danske rigmænd kan score kassen på Løvens Hule

Christian Stadil
Hummel-direktør Christian Stadil. Foto:

Christian Stadils millioninvestering i to århusianske iværksættere blevet fem gange mere værd.

Det var egentlig med et helt andet formål, at de to århusianske iværksættere Mikkel Harden Salling og Jesper Hvejsel sidste år mødte op til tv-prgrammet Løvens Hule, der kører på DR. De to efterspurgte penge fra programmets fem velhavende investorer til at sætte fart på salget af et konkret produkt. I stedet endte det med, at tre af »løverne« i panelet investerede samlet tre mio. kr. i de to århusianeres holdingselskab.

Stadil

Christian Stadil lagde to mio. kr. på bordet for at få ti pct. af deres selskab, Firtal Holding. Det er et usædvanligt højt beløb i programmet, der har kørt i mange andre lande, bl.a. på BBC i Storbritannien under navnet »Dragons Den«. Faktisk er investeringen på de to mio. kr. den største enkeltinvestering nogensinde i programmets historie på tværs af lande.

De to andre i panelet, der investerede, var Jesper Buch, kendt fra Just-Eat, og Tommy Ahlers, der stod bag mobilsucces’en Zyb. De investerede hver en halv mio. kr. for at få hver 2,5 pct. af selskabet Firtal.

Onsdag 1

Et genialt produkt

»Mikkel og Jesper kom og præsenterede Razor Pit, som er en dansk opfindelse, hvor man kan slibe sine barberblade i stedet for bare at smide dem ud, når man har brugt dem et par gange. Det er et genialt produkt. Man smider jo heller ikke den japanske kokkekniv ud, bare fordi den bliver sløv. Men vi kunne høre, at de to fyre også lavede noget andet, og det viste sig at de havde flere webshops, der skabte en omsætning på over 40 mio. kr. i alt. Så ændrede vores interesse sig,« siger Christian Stadil, der har stor tiltro til Firtal.

»Vi tre købte os ind i virksomheden på en værdisætning på 20 mio. kr. I dag er det en virksomhed til en værdi omkring 100 mio. kr., det er da meget sjovt,« siger Christian Stadil, der ejer industrikonglomeratet Thornico, som han stiftede sammen med sin far og især er kendt for ejerskabet af mode- og sportstøjsmærket ­Hummel.

stadil bolig

Firtal består bl.a. af helsebixen.dk, der er Danmarks største salgsportal for helse­produkter og har flere varenumre i kategorien end giganten Amazon. Stifter Mikkel Harden Salling er begestret for sine nye partnere.

»Vi var to iværksættere midt i 30erne som gik rundt i Aarhus og var rimelig tilfredse med det, vi havde bygget op. Så kom vi med i Løvens Hule og ender blandt 84 deltagere med at få en fire gange så høj investering som den næsthøjeste og faktisk får den største investering nogensinde i programmets historie i Europa. Så vokser selvtilliden, og det giver en større tro på, hvad vi kan nå i fremtiden. Men det var en ret syret oplevelse for rullende kameraer at skulle tage stilling til noget på 30 sekunder, der normalt ville være brugt månedsvis på at forhandle om. Men det endte med at være vores mave­fornemmelse, der afgjorde, at vi gerne ville arbejde sammen med de her tre fyre,« siger Mikkel Harden Salling.

27BUSHolmes-154001.jpg

Vi tre købte os ind i virksomheden på en værdisætning på 20 mio. kr. I dag er det en virksomhed på en værdi omkring 100 mio. kr., det er da meget sjovt.

Christian Stadil, Hummel
DEL CITAT

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen