Del : SMS
Berlingske Business

Dansk vin-app får kapitalindsprøjtning

vivino
CEO i Vivino, Heini Zachariassen, viser hvordan app'en bruges. Foto:

Den danske vin-app, Vivino, får tilført 25 mio. dollars til fortsat vækst. Pengene kommer fra en kreds af investorer, herunder fra champagnekongen Christophe Navarre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vivino, der er stiftet af danske Heini Zachariassen, får igen tilført frisk kapital til at fortsætte, hvad investorerne betegner som den »eksplosive vækst« og app'ens »disruption af det globale vinmarked«.

Denne gang er kapitaltilførslen på 25 mio. dollars, svarende til 170 mio. kr.

»Dette bringer Vivinos samlede funding op på 37 mio. dollar siden selskabet blev stiftet i 2010,« hedder det i meddelelsen fra Seed Capital, som også er blandt indskyderne.

I spidsen for kapitaltilførslen står en af branchens fyrtårne, Christophe Navarre, hvis private investeringsselskab SCP Neptune International har skudt penge i videreudviklingen af Vivino. Christophe Navarre, der er topchef for Moët Hennesy, vin- og spiritusdivisionen i franske LVMH, får samtidig plads i bestyrelsen for Vivinos amerikanske moderselskab. Her bliver hans rolle at rådgive om virksomhedens fremtidige vækst.

Vivino planlægger med den store pose penge at øge sin tilstedeværelse, hvor vinnyderne er flest, og forbruget af vin er størst. Eksempelvis i USA, Italien, Frankrig, Spanien, Belgien og Tyskland.

»Dagens nyhed cementerer vores position som en dominerende leder i den globale vinindustri,« siger Vivinos stifter og topchef, Heini Zachariassen.

Vivino startede som en app til smartphones, hvor man kan scanne etiketten på en vinflaske og derefter få information om vinen. Siden har Vivino udviklet sig til verdens største vinfællesskab, hvor brugerne deler og snakker om vin. Og nu kan man også købe vin via app'en, da Vivino har aftaler med forskellige vinleverandører.

Den danske venturefond Seed Capital var i 2011 blandt de første instutionelle investorer i Vivino. General Partner i SEED Capital, Lars Andersen, betegner Vivino som en »virkelig fed case«. 

”Da de kom til os i 2011, var deres resultater meget imponerende på trods af et ikke særligt godt første produkt. Her var simpelthen et uopfyldt behov i markedet, og brugerne skreg på det. Dertil kom så, at markedet er gigantisk. Vinmarkedets størrelse er fire gange musikmarkedet, og her var et team, som kunne indtage det marked,” siger Lars Andersen, som sidder i bestyrelsen hos Vivinos danske selskab, Vivino ApS.

 

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere