Del : SMS
Berlingske Business

Dansk tobakskæmpe fyrer 110 efter halvsløjt kvartal

stærktobak
Scandinavian Tobacco Groups adm. direktør Niels Frederiksen har lanceret et rationaliseringsprogram, der skal ruste tobaksgiganten bedre til konkurrencesituationen i fremtiden. Foto:

Efter en forrygende start på året er væksten stilnet af for tobaksgiganten Scandinavian Tobacco Group, der nu sætter gang i rationaliseringsprogram for at sikre konkurrencekraften i fremtiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Godt hjulpet af gunstige valutakurser har 2015 indtil videre været et ganske udmærket år for Scandinavian Tobacco Group. Årets første ni måneder leveret en omsætning på knap fem milliarder kroner og en bruttoavance på 2,4 milliarder kroner. Det skyldes især en enorm vækst i salget af håndrullede cigarer i USA.

Men isolerer man tredje kvartal ser tallene knap så imponerende ud. Mens væksten i omsætningen alt i alt var 13,3 procent efter første halvår, falder den til 10,4 procent når man medregner det tredje kvartal. Justeret for valuta ser det endnu værre ud. Så er væksten mere end halveret til 1,9 procent efter ni måneder mod 4,0 procent efter seks. Til gengæld er der en lille fremgang i indtjeningsmargenen.

ferdd

»Man kommer ikke uden om, at tredje kvartal har været lidt mindre godt end de første seks måneder. Renser man for valuta har vi haft et salg på niveau med 2014. Starten af året har været rigtig god, og på den baggrund kommer tredje kvartal også til at se værre ud, end det egentlig er,« siger adm. direktør Niels Frederiksen.

»Andet og tredje kvartal er traditionel vores stærke kvartaler, men tobaksforretningen kan svinge meget fra kvartal til kvartal i takt med afgiftsændringer og markedsforhold rundt om i verden. Der er ingen særlig grund til, at tredje kvartal har været lidt svagere i år.«

I et interview med Berlingske i september gjorde den nye topchef klart, at man fremover vil satse på organisk vækst og på at drive bedre resultater ud af den eksisterende forretning. Det skal blandt andet ske for at bane vejen for en succesfuld børsnotering i foråret 2016.

23BUSPix-forside-Niels.jpg

Scandinavian Tobacco Group tager nu et skridt i den retning med en rationaliseringsplan, der skal reducere kompleksiteten og øge effektiviteten i produktionen af maskinfremstillede cigarer. I den forbindelse nedlægger tobaksgiganten 110-115 stillinger på fabrikkerne i Danmark, Holland og Belgien.

»Vi har haft to store produktionsudfordringer i 2015, så det har været vigtigt for os at vi i tredje kvartal har fået iværksat vores rationaliseringsprogram. For det første skal vi være klar til det nye tobaksdirektiv i EU, som træder i kraft i maj 2016. Det betyder at alle varenumre skal strømlines. Derudover har vi haft behov for at reducere kompleksiteten i produktionen,« siger Niels Frederiksen.

»Vi har mange forskellige cigarformater og emballagetyper. Ved at reducere antallet af formater og ændre pakkerne, har vi skabt en mere strømlinet portefølje, som gør det muligt at producere langt mere fleksibelt og effektivt. I den forbindelse har vi måttet opsige hver tiende medarbejder i maskinfremstillede produktion.«

cigarsinternational

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere