Del : SMS
Berlingske Business

Dansk opfindelse skal afsløre fupmælk

Arla er med i samarbejde om ny metode, der med infrarødt lys opdager rester af skadelige stoffer i mejeriprodukter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arla har påtaget sig en kæmpestor opgave i Kina, hvor forbrugerne efter stribevis af fødevareskandaler har mistet tilliden til mejerisektoren.

I juni købte mejerigiganten sig ind i kinesiske Mengniu for at få adgang til kinesernes distributionsnetværk. Til gengæld har Arla påtaget sig ansvar for at hjælpe med at rette op på mejeriernes blakkede ry, der er skabt efter melaminskandalen i 2008, som Arla også selv var involveret i.

Første konkrete initiativ i det nye samarbejde er nu klart, skriver Jyllands-Posten. Skandalen fra 2008 betød, at 300.000 kinesiske børn blev forgiftet af melaminrester i mælkeerstatningspulver. 50.000 blev indlagt og seks døde. Der blev også fundet spor af melamin i produkter fra partnerskabet Mengniu Arla, som måtte tilbagekalde samtlige produkter. Mengniu er Kinas største mejeri, og de første tegn på forurenet mælk dukkede op hos en af konkurrenterne, netop da Arla og den kinesiske partner skulle åbne en stor fabrik under pomp og pragt. Festen blev dog aflyst.

Melamin bruges blandt andet i fremstillingen af plastic, og kemikalier og andre skadelige stoffer kan blandes i mælken for at simulere højere fedt- og proteinindhold.

Med den nye opfindelse, som Arla har udviklet i partnerskab med Foss og det newzealandske mejeri Fonterra, bliver mælken gennemstrålet af infrarødt lys og kan umiddelbart efter sammenlignes med prøver af normal mælk.

"Hvis kinesiske mejerier havde haft denne metode i 2008, kunne de med al sandsynlighed have opdaget afvigelserne i mælken og undgå de problemer, der tidligere har været med fødevaresikkerheden," siger Kina-ansvarlig hos Arla Frede Juul, der også har ansvaret for mejeriets mælkepulver på globalt plan, til Jyllands-Posten.

Genoprettelse af forbrugertilliden er afgørende for Arlas Kina-satsning, og mejeriet har derfor forpligtet sig til i de kommende år at hjælpe kineserne i de kommende år. Blandt andet gennem et videncenter i Beijing.

Videncenteret har i 2013 et budget på omkring 6,5 mio. kroner, og det forventes at stige i de kommende år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere