Del : SMS
Berlingske Business

Dansk øl slår igennem i New York

pix-eviltwinøl
Danskeren Jeppe Jarnit-Bjergsø har i New York fået succes med sine øl fra bryggeriet Evil Twin Brewing. Pressefoto.

Danske Jeppe Jarnit-Bjergsø udlever sin amerikanske øl-drøm med mærket Evil Twin Brewing, som er slået igennem på det amerikanske ølmarked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ølproduktionsselskabet Evil Twin Brewing, som danske Jeppe Jarnit-Bjergsø står bag, har fået succes på det amerikanske ølmarked. Faktisk i sådan en grad at to af øllene sidste år røg ind på top ti-listen over verdens bedste nye øl i 2012 på USAs største ølsite ratebeer.com.

Pladsen på "Top New Beer" er indikation for, at den tidligere skolelærer Jeppe Jarnit-Bjergsø har satset rigtigt, da han for snart et år siden flyttede til New York for at satse på Evil Twin Brewing. Herfra sælger han nu øl til hele verden.

"Det er et svært marked herovre, og det er ikke fordi, det har været nemt, men jeg har ramt et eller andet rigtigt med Evil Twin Brewing, som vokser hurtigt herovre. Og så er det også et sjovt marked at være på, for der sker noget," siger Jeppe Jarnit-Bjergsø til Berlingske.

Strid om øl-etikette endte uafgjort Til BM

Det såkaldte ølproduktionsselskab, der laver og udgiver øl, har kun eksisteret siden 2010, men har allerede vundet indpas hos amerikanerne og også verdens største økologiske supermarked WholeFoods, som har taget øllene fra Evil Twin Brewing til sig. Herudover har Jeppe Jarnit-Bjergsø også lavet specialøl til Noma i Danmark, der som bekendt har status som "verdens bedste restaurant".

Jeppe Jarnit-Bjergsø var dog ikke ukendt i ølbrygger-branchen, da han debuterede med sin første Evil Twin Brewing øl i 2010. Og han er nu heller ikke den eneste i familien, der interesserer sig for øl. Hans tvillingebror Mikkel Borg Bjergsø er nemlig synonym med mikrobryggeriet Mikkeller.

Kombinationen af god mad og god øl er også væsentlig for Jeppe Jarnit-Bjergsø, der står over for endnu en milepæl i sin foreløbigt lange og varierede øl-karriere. Han står nemlig bag verdens første high-end øl-restaurant, der som sin første af slagsen ikke vil have andet en øl på "vinkortet".

"Mit mål for 2013 er først og fremmest at åbne restauranten og få den anerkendt som en af USA's bedste ølbarer. Det er et meget stærkt mål, og det undrer mig egentlig, der ikke er nogen herovre, der før er gået hele vejen med en øl-restaurant," siger Jeppe Jarnit-Bjergsø og pointerer, at han rent lovmæssigt ikke ejer baren, men er ansat som konsulent.

BM200410101050397AR.jpg

For bare få år siden arbejdede Jeppe Jarnit-Bjergsø dog med noget helt andet end øl. Han var ansat som skolelærer i Danmark, men ved siden af ejede han Ølbutikken samt et ølimportfirma kaldet Drikkeriget. I 2010 kom den første Evil Twin Brewing øl til verden, og siden da er det gået stærkt.

Evil Twin Brewing har udgivet adskillige slags øl med særegne navne som Hipster Ale, Even More Jesus, Freudian Slip og Katz Pis, hvoraf sidstnævnte var bryggeriets første øl.

"Det kan være svært at måle succes, men jeg vil da sige, at jeg helt klart har succes nu - men derfor vil jeg stadig gerne se Evil Twin Brewing vokse, og vi tredobler da også produktionen i år i forhold til sidste år. Og så har jeg selvfølgelig fokus på hele tiden at forny mig selv. Hvis jeg sætter mig et mål og når det, så sætter jeg mig et nyt mål", siger Jeppe Jarnit-Bjergsø til Berlingske.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere