Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Dansk mejeri vinder fornem økopris

Thise
Direktør i Thise Mejeri, Poul Pedersen. Foto:

Danske økologer er på det hidtil største eksportfremstød på verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach. Thise Mejeri modtager fornem international pris.

Danmark fylder ikke meget på verdenskortet. Men det gør til gengæld dansk produktion og eksport af økologiske fødevarer. Det kan man se på verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach, der åbner onsdag i Nürnberg i Sydtyskland.

Under stor bevågenhed fra bl.a. opkøbere fra det vigtige tyske marked deltager 54 danske eksportvirksomheder i det største økologiske eksportfremstød nogensinde. Blandt dem er Thise Mejeri, der i morgen på messen får en fornem international pris for selskabets nye bløde økologiske specialost, Bernstein Grubé. Det er en videreudvikling af Thises populære ravost, der bliver lagret i Hjerm Kalkgrube.

»Vi håber, at osten, der er lagret i Hjerm Kalkgrube, med tiden bliver lige så stor succes som vores vesterhavsost, der er Thises mest sælgende specialost. Hver uge sælger otte til ti ton af den. Successen er så stor, at vi har kronisk mangel på vesterhavsoste,« siger Mogens Poulsen, én af Thise Mejeris repræsentanter på BioFach.

19BUSMogesn-Poulsen-Thiese-.jpg

Den nye Bernstein Grubé bliver solgt i Irmas butikker og hos ostehandlere. Osten er nu på vej til det tyske marked, som er Thises vigtigste eksportmarked. Adm. direktør Poul Pedersen og salgsdirektør Peder G. Jessen modtog osteprisen på BioFach.

En anden dansk deltager på fødevaremessen er den nye virksomhed, Plantemageren i Hvidovre, der producerer økologiske chiliprodukter og flydende urter, bl.a. chilisovs og chilisalt. Gartnerivirksomheden er klar til at sætte skub i produktionen. Økomessen bliver den første prøve på, om udenlandske indkøbere er klar til at lave aftaler med Plantemageren.

Naturli’ Foods fra Aarhus deltager ligeledes. Firmaet lancerer her et 100 procent plantebaseret produkt, »Økologisk Smørbar«, lavet på raps-, kokos- og sheaolie og mandelsmør.

»Det er et produkt, som ikke findes på markedet i dag. Det vil være dejligt, hvis vores produkt gennem præsentationen på messen kan blive en døråbner på markederne i bl.a. Tyskland, England og Skandinavien,« siger marketingdirektør i Naturli’ Foods, Mikael Pilgaard.

Billede

Danmark er med en økologisk andel af det samlede fødevaresalg i dagligvarehandelen på 8,4 procent verdens førende økologi-nation. På anden- og tredjepladsen ligger Schweiz og Luxembourg med en økologisk markedsandel på henholdsvis 7,7 og 7,5 procent.

Det viser en ny international rapport fra det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation, IFOAM. Opgørelsen dækker 2015.

»Danmark har er en global førsteplads, vi kan være utroligt stolte af. Først og fremmest er det et vidnesbyrd om, at danskerne i høj grad ønsker at tage ansvar med deres fødevareindkøb og gøre en forskel for naturen og miljøet samt sikre et godt liv for dyrene. Samtidig er vores økologiske førsteplads et klart signal til eksportmarkeder i hele verden om, at danske øko-virksomheder producerer spændende kvalitetsfødevarer, der er populære hos forbrugerne,« siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

pix: landbrug
For abonnenter LÆS MERE : En fødevarerevolution er i gang

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen