Del : SMS
Berlingske Business

Dansk mælk scorer tårnhøje priser i Kina

01BUSThise-Mejeri.jpg
Thise-direktør Poul Pedersen fortæller, at mejeriets økologiske mælk sælges for 30 kr. literen. Foto: Johan Gadegaard

Kinesiske forbrugere har fået smag for dansk mælk. Med Arla og Thise i spidsen har branchen gyldne tider på det kinesiske marked. Og økologisk mælk giver toppriser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sunde og sikre fødevarer sælger godt i verdens største land. I kinesiske butikker køber forbrugerne dansk økologisk langtidsholdbar mælk med en garanteret holdbarhed før åbning på to måneder som delikatesser for mellem 25 og 30 kr. pr. liter. Nogle gange er det i gaveæsker, som vi på vore breddegrader kender det fra vin.

Sådan er niveauet i en række butikker i blandt andet Shanghai og Beijing, der bl.a. afsætter såkaldt UHT-mælk fra den danske gigant Arla Foods med 12.500 leverandører og det lille Thise Mejeri med omkring 75 leverandører.

Arla

»Mange kinesere vil gerne have det reneste rene, når det gælder fødevarer. Og det er de økologiske produkter. I Thise er vi kommet godt i gang med eksporten, og jeg regner med, at vi i løbet af nogle uger sender tredje sending til Kina. Vores økologiske let- og sødmælk bliver solgt for omkring 30 kr. pr. liter,« siger direktør Poul Pedersen fra Thise Mejeri.

Samme melding kommer fra Arla.

»Vores højt forædlede produkter giver os en høj indtjening på det kinesiske marked,« siger pressechef Theis Brøgger fra Arla Foods.

Arla rundede sidste år 1,2 milliard kr. i eksport til Kina. I Arla regner de med, at væksten alene i år bliver 50 procent. I 2017 er Arlas mål at nå 3,5 milliarder kr. i salg til Kina. Det er især mælkepulver, der er stort for Arla, men også langtidsholdbar mælk og ost har kraftig vækst på dette marked.

Mens Arla sidste år begyndte at levere økologisk mælk til Kina, er Thise Mejeri gået i gang i år.

»Vore produkter bliver solgt i højprisbutikker over hele Kina. Der er gode vækstmuligheder for danske økologiske produkter i Kina, især UHT-mælk. I branchen tales der om en tidobling af salget i løbet af få år,« siger Poul Pedersen fra Thise.

Arla har investeret ti mio. kr. i at skabe et nyt innovationscenter i Beijing. Det har navnet China – Denmark Milk Technology Cooperation Center. Her vil selskabet udvikle nye produkter, bl.a. oste, der passer specielt til kinesernes smag. Traditionelle gule oste smager som en våd hund, hvis du spørger en kineser. For Arla handler det om at udvikle det næste blockbuster-produkt. Et blockbuster-produkt er et produkt, der genererer et årligt salg på mere end en milliard dollar eller 5,5 milliarder kr.

Friis Arne Petersen, Danmarks ambassadør i Beijing, glæder sig over, at det lykkes store danske fødevareproducenter som Arla at vokse på det vanskelige kinesiske marked.

»Kina er et stærkt voksende marked. Danske producenter er stærke navne, der med deres kvalitetsprodukter og fødevaresikkerhed appellerer til de kinesiske forbrugere, der køber højprisprodukter,« siger ambassadøren.

Han slår fast, at den kinesiske regering lægger vægt på at få bedre og sikrere fødevarer – og et samarbejde med lande som Danmark, som er kendt for sin høje fødevaresikkerhed. Sammen med bekæmpelse af korruption og økonomisk ulighed er fødevaresikkerhed blandt de tre vigtigste punkter på den politiske dagsorden i Beijing.

»Den nye politiske ledelse i Kina lægger vægt på at konsolidere landets årlige økonomiske vækst på 7,5 procent i forhold til de ti procent, der var før. Målet er bl.a., at Kina opnår højere fødevarekvalitet med en mere moderat økonomisk vækst, og måske er det en bedre forretning for landet. Kineserne vil undgå de tidligere fejl med dårlige fødevarer og dårlig kvalitet,« siger ambassadør Friis Arne Petersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere