Del : SMS
Berlingske Business

Dansk chokoladekæde gør sig lækker for udlandet

Peter Beier fra Peter Beier Chokolade.
Overskrift
Peter Beier Chokolade. Foto:
PeterBeierChokolade_Business
Overskrift
Peter Beier fra Peter Beier Chokolade orangeriet med flere kakaotræer, som dog kun bruges til undervisning. Foto:

Danske Peter Beier Chokolade lurer på udlandet og åbner nu sin hidtidig største butik i det centrale København, hvor turister skal teste konceptet før en international ekspansion. Endnu en butik skal teste provinsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Inden for en måned åbner Peter Beier to nye butikker i Danmark, der skal fungere som prøveballoner på to forskellige markeder.

De sidste justeringer bliver netop nu foretaget i den kommende butik på Store Kongensgade få meter fra Kongens Nytorv. Næstefter sidste års åbning af en butik i Københavns Lufthavn er det den økonomisk tungeste satsning fra Peter Beier og den absolut største butik til dato. Midt i hovedstadens mest travle turistområde vil den entreprenante chokoladedirektør forsøge sig med en specialdesignet butik og café i ét.

»Vi har to modeller for vores butikker. Én med ren butik og én med café. Vi prøver nu for alvor cafémodellen af, da vi tror meget på, at oplevelsesøkonomien er den stærkeste faktor for succes for tiden. Vi satser på, at det skal være en totaloplevelse at gå ind i chokoladeforretningen. Et chokoladeunivers hvor man både kan handle samt sidde og nyde chokoladen,« forklarer han.

På vej ud i Europa

Det er et led i virksomhedens strategi om at rykke ud i Europas storbyer inden for de næste par år. Det kræver et grundigt forarbejde, og sidste år åbnede Peter Beier netop en butik i Københavns Lufthavn for at brande sig og prøve kræfter hos en global og international kundegruppe.

»Baggrunden for butikken på Store Kongensgade er, at vi rigtig gerne vil ud og prøve kræfter med international turisme og midtbyens puls. Når vi ser på, hvor vi ligger i dag, mangler vi at ligge der, hvor pulsen er størst,« siger Peter Beier og henviser til, at de fleste butikker befinder sig i områder, hvor folk bor og henvender sig til lokale kunder. Peter Beier satser på at etablere sig i en europæisk storby enten næste efterår eller i begyndelsen af 2015. Det næste år skal benyttes til at teste modellen af og derfra beslutte, hvilken model der passer bedst til det internationale marked.

Provinsen kalder

Sideløbende med, at chokoladegourmanden planlægger international ekspansion, er det danske hjemmemarked også på dagsordenen. Peter Beiers nuværende 14 butikker befinder sig i dag primært i hovedstadsområdet samt Nordsjælland, Malmø og en enkelt i Aarhus. Luksuschokoladeproducenten har været tøvede i forhold til de større danske provinsbyer, men nu skal den del af det danske marked testes for, om den er klar til chokolade i den høje ende af prisskalaen.

Roskilde er første stop med en butiks-åbning ved udgangen af oktober.

»Roskilde er for os en by med et stort potentiale, og vores butik dér skal fortælle os, om vi skal satse yderligere på de danske provinsbyer« siger han.

Peter Beier Chokolade A/S klarede sig gennem finanskrisen med sorte tal på bundlinjen i alle årene. I 2012 var danskernes interesse for kvalitetschokolade stor nok til at trække et mindre overskud på 1,6 millioner kroner. Den del af forretningen, der har oplevet vækst i de seneste år og har bidraget til de sorte tal, er undervisning og foredrag. Det foregår i selskabets hovedkvarter på Ørsholt Gods uden for Helsingør. På godset er der rundvisning i chokoladeproduktionen, foredrag, prøvesmagning og en introduktion til en mindre kakaoplantage.

Den øgede satsning på dét ben af forretningen er en del af en klar strategi om at koble chokoladeproduktion og detailhandel sammen i en oplevelsesøkonomi.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere