Del : SMS
Berlingske Business

Danmark er verdens førende i økologi

økologisk landmand, korn
Overskrift
Foto:
økologi
Overskrift
Markedet for økologiske varer er i vækst globalt og udgør 360 milliarder kroner årligt. Foto:

Med en markedsandel på næsten otte procent og et salg på 5,5 milliarder kroner i 2012 i detailbutikkerne er Danmark verdens førende økologiske marked. Eksporten af økologiske fødevarer slog atter rekord sidste år og nåede op på cirka 1,2 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Markedet for økologiske varer er i vækst globalt og udgør 360 milliarder kroner årligt. I regeringens nye vækstplan bliver den stærke iværksætterkultur i de økologiske virksomheder og væksten i eksporten fremhævet.

26BUSThise-Mejeri.jpg

Antallet af danske økologiske eksportvirksomheder er eksploderet, så der i dag er over 130 store og små virksomheder, der henter flere og flere valutaindtægter hjem til Danmark. Trods økonomisk krise er dansk økologisk eksport mere end firedoblet siden 2006. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2012 blev eksporteret økologiske varer for cirka 1,2 milliarder kroner. Det var 12,3 procent mere end året før.

Økolandet Danmark

Dermed satte den økologiske fødevareeksport rekord for syvende år i træk. I 2003 lå økoeksporten på 237 millioner kroner.

Mens den økologiske eksport af fødevarer steg med 128 millioner kroner til 1.166 millioner kroner i 2012, lå importen af økologiske produkter i 2012 på knap 1.539 millioner kroner.

»Ser vi frem til 2020, er vi i hvert fald oppe på en eksport på 2,5 milliarder kroner,« vurderer markedschef Henrik Hindborg fra Økologisk Landsforening.

Økologi

Sidste år eksporterede fødevare- og landbrugserhvervet for 148 milliarder kroner.

Danmark er verdens førende økologiske marked. Forklaringen er, at Danmark siden 2011 har været det land i verden, hvor økologien har den største markedsandel i detailbranchen. Salget er steget markant i detailhandelen i de seneste år. Omsætningen er vokset fra to milliarder kroner i 2003 til 5,5 milliarder kroner i 2012. Dermed udgjorde økologi 7,8 procent af salget sidste år. Danmark overhalede i 2011 Schweiz som det land i verden, hvor økologien har størst markedsandel i detailhandelen.

Danmark kæmper med Schweiz om at være det land i verden med det største økoforbrug per indbygger. Sidste år havde hver dansker i gennemsnit et økoforbrug på 1.310 kroner. I Schweiz lå forbruget lidt højere.

Mål: Vækst på mindst ti procent

Ser man på det samlede salg, altså både hjemmemarkedsalg og eksport, er der sket en interessant udvikling. Fra 2005 og frem til, at den finansielle krise i 2008 begyndte i Europa og USA, oplevede økologerne tocifrede vækstrater. Herefter stilnede væksten noget af til et godt stykke ind i 2012.

Økologisk Landsforening venter i år en vækst på fem procent i salget af økologiske varer. Baggrunden er blandt andet, at der fra august til september kom mere gang i salget af økologisk mælk.

06BUSHolger-Hansen-bred-201.jpg

»Næste år venter vi en vækst på mellem fem og ti procent i økosalget. Men vores generelle mål er, at der er en vækst på mindst ti procent om året,« siger markedschef Henrik Hindborg.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere