Del : SMS

Coop: Sjældent at der sker alvorlige ting

SWITZERLAND/
Foto:

Sager om frosne hindbær fra Serbien, der kan give roskildesyge, og grapefrugt fra Zimbabwe med for højt indhold af pesticider, har givet Coop omtale på det seneste. Men ifølge Coops topchef Peter Høgsted er det sjældent, at der sker alvorlige ting.

Artiklen fortsætter under annoncen

September var ingen god måned for Coop, der ellers bryster sig af at sætte fødevaresikkerheden højt.

Først blev der fundet roskildesyge-virus i en pose frosne hindbær, som var produceret i Serbien af firmaet Master Frigo og blev solgt i flere dagligvarekæder i Danmarks største dagligvarekoncern. Afsløringen førte til, at Coop den 21. september måtte trække bærrene tilbage fra Kvickly, SuperBrugsen, DagliBrugsen, Irma og Fakta.

16BUSrullepoelse.jpg

Den 29. september måtte Coop trække et parti røde grapefrugter tilbage, da der var påvist pesticider i frugterne, der kom fra Zimbabwe i Afrika og blev solgt i Kvickly, SuperBrugsen, DagliBrugsen og Fakta over hele Danmark. Varerne blev trukket tilbage, da de indeholdt et pesticid i en mængde, som overskred grænseværdien og gjorde grapefrugten uegnet til menneskeføde.

Sagerne gav Coop dårlig omtale. Både Fødevarestyrelsen og Coop skrev i meddelelser, at medmindre forbrugerne varmebehandlede de serbiske hindbær, før de spiste dem, så virussen blev dræbt, så kunne man blive syg med den såkaldte norovirus, dvs. roskildesyge. Symptomerne på roskildesyge er opkast, kvalme, diarré, der varer typisk ét til to døgn efter, man er blevet smittet. Forbrugerne blev rådet til at levere varen tilbage til butikken, hvor den var købt eller kassere den.

Et kig på Coops hjemmeside viser, at koncernen i 2011-2014 har haft ti tilbagekaldelser af fødevarer. Ud over sagerne om de frosne hindbær og grapefrugter med indhold af pesticider handlede det om alt fra fund af salmonella i fersk svinekød og kalkunbryst til fund af svamp i knækkede rugkerner, der kan udvikle toksiner, som virker karsammentrækkende, så blodcirkulationen i dele af kroppen kan nedsættes. Også Coop var involveret i en af sagerne om hestekød, der blev blandet med oksekød og gav anledning til et ramaskrig blandt forbrugere og myndigheder over hele Europa. På Coops liste over fødevarer, der er trukket tilbage, var en sag fra 2013 om biksemad, der var produceret af Findus og som indeholdt spor af hestekød.

RB Plus: Øget kontrol skal hindre nye listeria-døde Listeria:

I Coop erkender koncernchefen, Peter Høgsted, at de seneste sager har givet en del omtale og har sat fødevaresikkerheden til diskussion i medierne.

»Det er kun godt, at vi diskuterer fødevaresikkerhed. Coop og FDB har altid taget fødevaresikkerhed alvorligt. Jeg har en stab på flere end ti mennesker, der ikke laver andet end kvalitetstest af fødevarer og for at beskytte forbrugerne. Det er vores opgave sammen med fødevaremyndighederne i de lande, vi samarbejder med, at arbejde for den bedst mulige fødevaresikkerhed for forbrugerne. Det kan vi dels gøre via Coops egenkontrol af fødevarerne, dels ved at Fødevarestyrelsen i eksempelvis Danmark laver kontrol, og producenterne gør tingene ordentligt,« siger Peter Høgsted. Er fødevaresikkerheden i Danmark så høj, som den bør være?»I Coop har vi haft nogle uheldige sager på det seneste. Men når man tænker på, hvor meget vi i Danmark spiser hver eneste dag, synes jeg, vi har en relativt høj fødevaresikkerhed. Det er sjældent, at der sker alvorlige ting,« mener Coops koncernchef, Peter Høgsted.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere