Del : SMS
Berlingske Business

Comeback til Carlsberg efter Coop-krig

06BUScarlsberg.jpg
Efter en strid mellem Carlsberg og Coop i 2013, som kostede markedsandele for Carlsberg, er Carlsbergs produkter igen at finde i Coops mange supermarkeder. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Det kostede mange markedsandele for Carlsberg, da detailkæmpen Coop sidste år smed bryggeriet på porten. Nu er Carlsberg langt om længe tilbage på den danske hjemmebane

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens den enorme usikkerhed i Rusland og en pludselig vækstopbremsning i Kina skaber frustrationer i Carlsbergs topledelse er det danske hjemmemarked et uvant lyspunkt i mørket.

Carlsberg har i årtier været kæmpestor i Danmark med en markedandel på omkring 50 procent, så hver gang der kom et par øl på bordet, var den ene i snit en Tuborg eller en Carlsberg.

Men sidste år tog Danmarks største bryggerivirksomhed pludselig et stort dyk ned, målt i markedsandele. Det skete efter at en højst opsigtsvækkende strid med detailkæmpen Coop brød ud i lys lue. Coop og Carlsbergs kunne ikke blive enige i de såkaldte årsforhandlinger om bl.a. priser og tilskud til kampagner.

Carlsbergs kvartalsoverskud smadret af russisk krise

Efter fastfrossede forhandlinger endte Coop med at smide så godt som alle Carlsbergs produkter ud af sine supermarkeder og stoppede alle tilbudskampagner på produkterne fra bryggeriet, hvilket gjorde det næsten umuligt for forbrugerne at finde eksempelvis en Grøn Tuborg i landets mange Kvickly-supermarkeder. Også Coops andre kæder Irma, Fakta, Superbrugsen og Dagligbrugsen var med i konflikten.

Striden blev lukket ned i slutningen af sidste år, men langt ind i 2014 fortsatte den med at trække et spor at tabte kunder efter sig for bryggeriet.

Først nu er Carlsberg tilbage

Nye tal viser, at Carlsberg de sidste tre måneder er tilbage med en markedsandel i Danmark, der er højere end da Coop-krigen startede. Carlsberg havde her en markedsandel på 49,4 procent. For hele 2012 – som altså var før Coop-krisen – lød Carlsbergs markedsandel i den danske detailhandel på 49 procent.

»Da vi blev enige med Coop og fandt hinanden igen, har markedsandelene fundet deres rette niveau. Lige nu er vores andele faktisk højere, end da konflikten begyndte,« siger Carsten Hänel, der er direktør for Carlsberg Danmark.

Det var især den danske ærkerival Royal Unibrew, der nød godt af at Carlsberg røg i skammekrogen hos Coop. Den gevinst ryger nu tilbage til Carlsberg, ifølge den danske direktør.

»Dem, vi tager markedsandele fra nu, er dem, der havde en fordel, da vi var ude af Coop. Royal Unibrew var dygtigst til at udnytte den fordel, og derfor går det også mere ud over dem nu. Men vi tager nok også andele fra Harboe,« siger Hänel med henvisning til den anden store konkurrent i Danmark.

Royal Unibrew ønsker ikke at kommentere udviklingen i markedsandele i Danmark, oplyser pressechef Louise Kapel.

Trods fremgang kan Carsten Hänel dog ikke læne sig tilbage og slappe af.

»Når man har været ude med 90 procent af sortimentet, så tager det noget tid at få genopbygget butikkerne og der var også et stort efterslæb med at komme med i Coops tilbudsaviser, selv om konflikten var afsluttet,« siger Carsten Hänel.

Carlsbergs markedsandel røg i 2013 ned under 45 procent, mens kampen med Coop stod på. I nogle måneder i løbet af året var andelen dog endnu lavere.

Striden med Coop gjorde ondt på Carlsberg, men tabet af markedsandele var større end tabet af indtjening, fortæller Carsten Hänel. For virksomheden sparede også bl.a. markedsføringsomkostninger ved at være ude af Coops supermarkeder.

»Vi tabte flere markedsandele end vi tabte indtjening. Men samlet set var det selvfølgelig negativt for os at være ude af supermarkederne i Coop,« siger han.

Coop, som var i en lignende konflikt med mejerikæmpen Arla Foods sidste år, vil ikke sige, om det drastiske skridt havde den ønskede effekt.

»Indtjeningesmæssigt var det acceptabelt for os, men sortimentsmæssigt var det ikke godt i længden for forbrugerne. De vil gerne have kampagner på Carlsbergs gode produkter som Coca-cola og Grøn Tuborg,« siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

Men Coop er klar til at detailkæden kan tage de drastiske skridt igen.

»Vi vil absolut helst undgå det, så vi tager først det skridt, når alle andre muligheder er udtømt. Det er et alvorligt skridt at tage, men generelt er det noget, vi kan gøre igen, hvis vi finder det nødvendigt,« siger Jens Juul Nielsen.

»Vi havde ikke Carlsbergs meget attraktive produkter på tilbud i en lang periode. Men vi kunne i meget meget udstrakt grad kompensere ved at sætte andre produkter ind på hylderne i stedet, og der fik vi gode aftaler med Carlsbergs konkurrenter,« siger han videre.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere