Del : SMS
Berlingske Business

Cocio gennemfører skifte fra skurvogn til ungdom

pix_ cocio
COCIO CHOKOLADEMÆLK SET FRA OVEN. Foto:

Massiv markedsføring af den klassiske chokolademælk som "retro-cool" og iskaffe i samarbejde med Starbucks begynder at give pote for Cocio, hvis traditionelle kunder blev hårdt ramt af finanskrisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

"Congobajerens" traditionelle kernekunder blev hårdt ramt af finanskrisen, og det gjorde ondt på chokolademælken, men med massiv markedsføring og iskaffe har Cocio fundet nye slikmunde at mætte.

Hvor det tidligere har været håndværkere, der var chokolademælkens største kunder, så var virksomheden med base i Esbjerg derfor nødt til at finde nye målgrupper.

"Vi har været ramt af nedgang i afsætningen, som stort set var parallel med nedgangen i byggebranchen, der blev hårdt ramt af krisen. En stor del af vores kerneforbrugere var typisk dem, man i USA kalder "man in the van", altså håndværkere og andre på farten, der var på udkig efter en snack eller et hurtigt mellemmåltid. Hvis vi ikke skulle rammes endnu hårdere af krisen, end vi gjorde, måtte vi satse på andre målgrupper," siger adm. direktør Jørgen Staarup Christensen.

Cocio

Cocio Chokolademælk blev i 2008 overtaget af Arla. Samme år brød finanskrisen ud, og virksomhedens resultat før skat dykkede fra 25,9 mio. kroner året før til 11,8 mio. kroner. Samtidig faldt afkastningsgraden fra 13,89 pct. i 2007 til 6,15 pct. i 2008.

Efter et marginalt bedre resultat i 2009 kom modtrækket fra Cocio Chokolademælk så i 2010.

"Vi valgte at forsøge at gøre Cocio retro-cool på den der amerikansk diner-agtige-måde og skabe nyt momentum for den klassiske chokolademælk. Vi skulle gerne igen blive en mærkevare, folk gerne vil ses med," siger Jørgen Staarup Christensen.

Arla-ejerskab afgørende

Det skete blandt andet gennem den opsigtsvækkende kampagne med den amerikanske Hollywood-stjerne Eva Mendes i hovedrollen. Det var dog en balancegang for Cocio Chokolademælk, fortæller direktøren. Et retro-image kunne ikke gøre det alene, og udbuddet af Cocio-produkter skulle opdateres.

Her kom Arla-ejerskabet også til at spille en afgørende rolle, da den var vital i et stort samarbejde med Starbucks om at producere den iskaffe, som man blandt andet markedsføres i 7-Eleven i en lang række lande i Europa. Direktøren vil ikke ud med, hvor stor del af omsætningen der i dag kommer fra iskaffen, men gennem aftalen er Cocio nu indirekte til stede på markeder som England, Tyskland og Holland. Da aftalen blev indgået blev markedet for iskaffe i Europa desuden vurderet til at være ca. 368 mio. euro stort.

Siden er udvalget af produkter desuden blevet opdateret med Cocio One, der er en erstatning for den tidligere light-udgave af chokolademælken. Ifølge direktøren med stor succes, da den på et år har nået 15 pct. af omsætningen, hvilket er dobbelt så meget som den gamle Cocio Light.

"Det var ikke muligt at nå den rigtige Cocio-smag med kunstige sødestoffer, fordi sukkeret karamelliseres, når den klassiske Cocio varmebehandles. Med kun én procent sukker og én procent fedt i Cocio One når vi meget tættere på den oprindelige smag," siger direktøren.

Stadig presset af discount

De nye produkter og den dyre Eva Mendes-kampagne tog dog i første omgang hårdt på virksomheden, der i 2010 fik sit dårligste resultat i mange år, hvor overskuddet var nede på 2 mio. kroner mod 12,8 mio. kroner året før.

Sidste år gik det dog igen fremad og afkastningsgraden tog et hop fra 1,65 pct. i 2010 til 4,43 pct. I år bliver resultatet endnu bedre, forudser direktøren. Desuden venter der, hvad Jørgen Staarup Christensen kalder "en større lancering" til foråret.

Cocio som eget brand er lige nu til stede i Danmark, Norge og Sverige, men efter samarbejdet med Starbucks og 7-Eleven overvejer virksomheden om tiden er inde til at udvide til andre markeder.

Det traditionelle marked for chokolademælk herhjemme er imidlertid stadig presset af danskernes hunger efter discount.

"Der er ingen tvivl om, at forbrugerne stadig er meget prisbevidste. Vi tror dog fortsat på kvalitet og udvikling af nye produkter, men det er klart, at der for en virksomhed i vores størrelse også er grænser for, hvor mange projekter man kan sætte i gang," siger Jørgen Staarup Christensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere