Del : SMS
Berlingske Business

Cider er det nye specialbryg

TIL BM-TÆT PÅ CIDER-TEST
Efter ti år med hård dominans har specialøl endelig fået sig en lillebror. Hans navn er cider. Foto:

Efter ti år med hård dominans har specialøl endelig fået sig en lillebror. Hans navn er cider.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et hav af ciderister, som de kaldes, er begyndt at skyde op de senere år i Danmark.

FødevareWatch har talt med lang række centrale spillere inden for specialølmarkedet, som alle peger på, at ciderens æra er kommet.

Bryggerierne Kølster Malt & Øl, Ørbæk Bryggeri, Svaneke Bryghus og Nørrebro Bryghus har allerede lavet deres version af den mousserende drik, og den berømte danske brygger Mikkel Borg Bergsø, som står bag bryggeriet Mikkeller, er også på vej med sin.

Til BT

Han mener uden tvivl, at cideren er det nye mikrobryg - og at den er kommet for at blive: "Cider er blevet langt mere populært, end det var før. Jeg prøvede at lave cider for første gang for 6-7 år siden, sådan noget rigtig craft cider gæret med vildt gær. Det var der ikke nogen, som forstod, men det er helt klart ved at ændre sig nu."

Gastronomen Claus Meyer er også hoppet med på bølgen. Sammen med Nørrebro Bryghus har han lavet en tør økologisk cider. Han peger på, at Carlsbergs populære mainstream cider 'Somersby' har banet vejen.

»Carlsberg bør  takke mig« - 1

»Når cider har så stort et potentiale, er det fordi den har stor drinkability, vi nyder cider som aperitif eller måltidsdrik, og man får hurtigt sat nogle liter til livs. Carlsbergs arbejde i kategorien har jo også været til at få øje på, og når så mange investerer i bryggeudstyr og bryggerier, så opstår der masser af fri kapacitet. Og så kan cider jo simpelthen med sin fine balance mellem frugtsødme, syre og bitterhed jo bare smage forbandet godt,« skriver Claus Meyer i en mail.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere