Del : SMS
Berlingske Business

Chr. Hansen ligger lunt i svinget på lang bane

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen
Overskrift
Selvom Chr. Hansen er kommet skidt fra start i regnskabsåret 2013/2014 ligger de lunt i svinget på den lange bane, vurderer analytiker. Foto:
 

Med mere bevidste forbrugere på globalt plan har Chr. Hansen en unik position og potentiale til at køre videre med vækst, vurderer analytiker. Dog sendes aktien ned efter dagens skuffende kvartalsregnskab.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det var et regnskab med blandede bolsjer, som Chr. Hansen i dag præsenterede for sine investorer.

Enzymproducenten er kommet skidt fra start i det skæve regnskabsår 2013/14, og aktieanalytiker fra Sydbank, Morten Imsgard vurderer, er skuffet over Chr. Hansens præstation i regnskabsårets første tre måneder.

pix



»Chr. Hansen starter regnskabsåret temmelig sløvt. Det havde de flaget med på forhånd, men det ændrer ikke på, at det er et regnskab, som isoleret set for første kvartal er dårlige end det, jeg havde ventet,« siger han.

Det er specielt Chr. Hansens største forretningsområde, Kultur- og Enzymdivision, som ikke er helt oppe i gear på væksten. Også tabet af en stor kunde i Sydamerika har vist sig negativt i kvartalsregnskabet, men den mistede kunde bekymrer ikke Morten Imsgard på den lange bane.

»Isoleret set er det bekymrende, men det er ikke mit indtryk, at de mister kunden, fordi der er problemer med Chr. Hansens produkter. Det er en kunde, der har valgt at skifte væk fra Chr. Hansen på grund af forhold i deres egen forretning,« siger Morten Imsgard.

Investorerne har altså, ifølge analytikeren, ikke grund til at frygte, at kunderne begynder at flygte fra Chr. Hansen. Tværtimod vurderer Morten Imsgard, at verdens føde- og drikkevareproducenter i stigende grad interesserer sig for at bruge de naturlige ingredienser, som Chr. Hansen producerer. 

»Producenternes stigende efterspørgsel på naturlige ingredienser hænger sammen med en trend i tiden, hvor forbrugerne er mere bevidste om, hvad de putter i munden,« siger han.

 

Tendensen med bevidste kunder kendetegner ikke kun den vestlige verden, men også på verdens udviklingsmarkeder, hvor Chr. Hansen har store planer om at skabe vækst. Allerede i dag er Kina verdens største yoghurt-marked, mens Indien er nyt vækstmarked inden for mejeriprodukter. 

»Chr. Hansen står i en unik position til at nyde godt af det her fremadrettet, og der er stadig gode muligheder for, at de kan indfri de forventninger for året, de har sat op,« siger Morten Imsgard med henvisning til en omsætningsvækst på 7-9 procent. 

Både forretningsområderne farve og kultur- og enzymproduktion er koblet op på globale megatrends, og det får Morten Imsgard til at have tiltro til Chr. Hansens langsigtede forretningsmuligheder.

»I mine øjne har selskabet rigtig gode muligheder for at kunne kolbe sig på de globale megatrends,« siger han og fortsætter:

»Som jeg ser Chr. Hansen, har de formået at positionere sig i nogle nicher i fødevareingrediensmarkedet, som er kendetegnet ved, at de produkter de sælger, er altafgørende på slutproduktet.«

Derfor vurderer Morten Imsgard også, at Chr. Hansen har muligheden for at indfri potentialet, som både den økonomiske udvikling i udviklingslande og tendensen til mere bevidste forbrugere, har skabt for enzymproducenten.

Chr. Hansens omsætning i kvartalet endte på 171 millioner euro, et fald på 4 procent i forhold til første kvartal sidste regnskabsår.

På trods af de lyse udsigter og et tilbagekøbsprogram for egne aktier, var der i dag ikke meget at glæde sig over for Chr. Hansen. Det skuffende kvartalsregnskab blev straffet, og aktien ligger onsdag klokken 11.00 nede med 3,7 procent.  

pix-chrhansen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere