Del : SMS
Berlingske Business

Carlsbergs vækst-general i Asien

pix-carlsberg
Foto:

Størrelse er alt - i hvert fald i den asiatiske bryggerisektor. Derfor skal Carlsberg de kommende år været det mest fremgangsrige bryggeri i Asien. Manden der har ansvaret for opgaven er sydafrikaner og hedder Roy Bagattini.

Artiklen fortsætter under annoncen
Carlsbergs Asien-chef siden 2009, Roy Bagattini, holder en kort pause midt i sin præsentation om selskabets resultater i Asien og siger så: »Man skal ikke være en tøsedreng, hvis man vil sælg øl herude.«

Udtalelsen falder spontant under et møde på Carlsbergs Hong Kong kontor, og med henvisning til den skrappe konkurrence i særligt Kina, hvor alle store globale ølmærker kæmper om et marked, der bare vokser og vokser, og nu er verdens største. Men senere skal det vise sig, at Roy Bagattini ikke kun taler om konkurrencesituationen.

Han taler også om den personlige stamina, man skal besidde, hvis man vil klare sig på toppen af den traditionsrige og mandsdominerede kinesisk bryggeribranche. En stamina han får hårdt brug for samme aften, da værterne fra Hong Kong inviterer Roy Bagattini og en delegation af danske journalister og udsendte fra Carlsbergs danske hovedkontor på mad og øl. Rigelig med øl indtaget i en kogende spisesal over et af Hong Kongs mange fødevarermarkeder.

Den slags middage skal Roy Bagattini igennem adskillige af på en uge – det er en naturlig del af at drive forretning i Asien, forklarer han.

»At varetage opgaven med at gøre Carlsberg til det hurtigst voksende bryggeri i Asien, og sikre at Carlsberg får udbygget sit allerede solide fodfæste i Kina er nok en af de mest interessante udfordringer, der findes i bryggeribranchen i disse år,« fortæller Roy Bagattini.

Meget tyder da også på, at både Roy Bagattini og Carlsberg har haft gavn af skiftet. Siden Bagattini tiltrådte som Asien-chef i Carlsberg i 2009, er selskabets indtjening i Asien steget med over 30 procent, og Carlsberg har øget sin markedsandel i 10 ud af de 13 markeder, som bryggeriet satser på i Asien.

I dag udgør Asien 12 procent af Carlsbergs samlede indtjening, og hvis Carlsberg bare fastholder sine nuværende markedsandele i Asien, vil området om få år stå for 30 procent af Carlsberg-gruppens samlede indtjening. Det skal dog gå langt bedre, understreger Roy Bagattini.

»Hvis man vil klare sig i Asien, så skal man være stor, og derfor skal Carlsberg være det hurtigst voksende bryggeri i Asien de kommende år. Ja, vi har opnået store resultater de seneste år. Men alle verdens store ølproducenter higer efter at tage markedsandele i Asien, og lokale bryggerier er meget agressive, så vi kan ikke sætte tempoet ned.«

Læs hele interviewet med Roy Bagattini i Berlingske Business søndag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere