Berlingske Business

Carlsbergs ølsalg skrumper i Asien

Asien og Østeuropa trækker Carlsberg-regnskab op
Overskrift
Carlsberg har ikke imponeret med sin asiatiske forretning i årets første halvår. Foto:
 

Hvis man fraregner nye opkøb, så er Carlsbergs samlede ølsalg i Asien skrumpet med to procent i første halvår af 2014.

Carlsberg må købe sig til vækst i den asiatiske forretning.

Fraregnet opkøb er Carlsbergs samlede ølsalg i regionen faldet to procent til 14,7 millioner hektoliter i årets første halvår sammenlignet med samme periode sidste år, fremgår det af halvårsregnskabet onsdag.

At kineserne har drukket mindre øl skyldes blandt andet dårligt vejr og uro i flere kinesiske regioner, skriver koncernen i regnskabet.

»Vi så den organiske volumen falde på grund af uro og dårligt vejr i Xinjang, reduktionen af ikke-profitable produkter og dårligt vejr i Chongqing,« lyder det.

Pix Carlsberg

Opkøbet af det kinesiske bryggeri Chongqing Brewery Group er dog med til at hive ølsalget op. Samlet har Carlsberg solgt 17,8 millioner hektoliter øl i Asien i årets seks første måneder. Det svarer til en stigning på 21 procent.

Omsætningen i Asien i første halvår lander på 5,93 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på 27 procent. Driftsoverskuddet stiger med otte procent til 1,04 milliarder kroner.

Der er blandt andet fremgang i Indien, Nepal og Cambodia, hvor Carlsberg har oplevet »stærk vækst«. Det skyldes ikke mindst det traditionelle ølbrand Tuborg, som har mere end fordoblet sin volumen i Asien.

Carlsberg er i gang med at bygge et bryggeri i Myanmar, hvilket ifølge koncernen »kører efter planen« og skal åbne senere på året.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen